💥 خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۷﴾
📌 خداوند به همین دلیل که بنا ندارند ولایت علی و اولاد معصومش را بپذیرند، بر دلهایشان و گوشهایشان مهر نهاده و بر ديدگانشان پرده ای افکند ولی بدانید آنان را عذابی دردناک خواهد بود.
* رسولخدا به حضرت علی فرمود: به عبداللهبناُبیّ و هفت تن از یهودیان نگاه کن!
بعد فرمود: دیدم که خداوند بر دل و گوش و چشمهایشان مهر نهاده است. ای علی تو پس از رسولخدا برترین گواهان خداوند روی زمین هستی! این همان کلام خداوند متعال است که فرمود: خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلُوبِهمْ وَعَلَی سَمْعِهِمْ وَعَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۳۲ / تفسیر البرهان/ تفسیر الإمام العسکری، ص۱۱۱/ بحارالأنوار، ج۴۲، ص۲۹
* پیامبر اکرم فرمود: فرشتگان و رسولخدا و برترین آفریدهی خداوند پس از او یعنی علیّبنابیطالب، مُهر دل های کافران را میبینند و کافران را از روی این نشانه میشناسند.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۳۲ / بحارالأنوار، ج۴۲، ص۲۹/ الإمام العسکری، ص۱۱۱/ البرهان
* انصاریان:
خدا به کیفر کفرشان بر دل ها و گوش هایشان مُهرِ تیره بختی نهاده، و بر چشم هایشان پرده ای از تاریکی است که فروغ هدایت را نمی بینند، و برای آنان عذابی بزرگ است.
.
* خرمشاهی:
خداوند بر دلها و بر گوشهايشان مهر نهاده است، و بر ديدگانشان پردهاى است و عذابى بزرگ در پيش دارند.
.
* فولادوند:
خداوند بر دلهاى آنان و بر شنوايى ايشان مهر نهاده و بر ديدگانشان پرده اى است و آنان را عذابى دردناك است.
.
* قمشهای:
خدا مهر نهاد بر دلها و گوشهای ایشان، و بر چشمهای ایشان پرده افتاده، و ایشان را عذابی سخت خواهد بود.
.
* مکارم شیرازی: خدا بر دلها و گوشهاي آنان مهر نهاده، و بر چشمهاي آنها پرده افكنده شده، و عذاب بزرگي در انتظار آنها است.
* مهر زدن بر دلها:
این کنایه از این است که خداوند به خاطر کفر و عنادشان، قلبهایشان را از پذیرش حق و هدایت مسدود کرده است. به این معنا که دیگر هیچ موعظه و سخنی در آنها اثر نمیگذارد و حق را نمیپذیرند.
* مهر زدن بر گوشها:
این نیز کنایه از این است که گوشهایشان توانایی شنیدن و درک سخنان حق را از دست داده و دیگر هیچ پند و اندرز و سخن حق در آنها نفوذ نمیکند.
* پرده بر چشمها:
این کنایه از این است که خداوند بر چشمهایشان پردهای افکنده است که نمیتوانند حقایق را به درستی ببینند و درک کنند.
عذاب عظیم:
این اشاره به عذاب دردناک الهی در آخرت است که در انتظار کافران و کسانی است که با وجود مشاهده حقایق، باز هم از پذیرش آن سر باز میزنند.
عناد و لجاجت:
این آیه به این نکته اشاره دارد که مهر زدن خداوند بر دلها و گوشها و قرار دادن پرده بر چشمها، نتیجه لجاجت و عناد خود کافران در برابر حق است.
کیفر اعمال:
این آیه بیان میکند که این عواقب، مجازاتی است که خداوند به خاطر اعمال و انتخابهای خودشان برایشان رقم زده است.
* در مجموع، این آیه هشداری است به همه انسانها که با لجاجت و عناد، خود را از رحمت و هدایت الهی محروم نکنند و با پذیرش حق و حقیقت، از عذاب الهی در امان بمانند.