توضیحات

💥 وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴﴾

📌 آری حبیبم، اینان همان جماعتی هستند که به کتاب هستی که ولایت علی و اولاد معصومش می باشد و همه آن به قلب تو نازل گشته که عینا به همه انبیاء و اولیاء قبل از تو داده شده و نازل گشته است ایمان کامل و راسخ می آورند و آنانند که به قیامت و حاکم یوم الدین آن علی، ذره ای شک نداشته و به او و به ولایتش و ولایت اولاد معصومش به یقین کامل رسیده اند.

* السلام علیک یا حاکم یوم الدین

منبع : زیارت نامه حضرت علی

.

* امام عسکری علیه السلام فرمود هرکس برتری و امتیاز حضرت امیرالمؤمنین را بر همه‌ی موجودات بعد از پیامبر رد کند، تورات، انجیل، زبور، صحف ابراهیم و سایر کتابهای آسمانی را تکذیب کرده است؛ زیرا هیچ کتابی از آسمان فرود نیامد مگر اینکه مهمترین مسئله مطرح شده در آن، بعد از فرمان به یگانگی خداوند متعال و اقرار به رسالت پیامبری، اعتراف به ولایت امیرالمؤمنین علی و خاندان پاک او بوده است.

.

* مردی به حضرت زین‌العابدین علیه السلام عرض کرد: چه می‌گویید درباره‌ مردی که به آنچه بر محمّد نازل شده و آنچه پیش از او فرود آمده ایمان دارد و نیز به سرای دیگر مؤمن است؛ نماز می‌خواند؛ زکات می‌پردازد و صله رحم و کارهای نیکو انجام می‌دهد، ولی در عین حال می‌گوید: نمی‌دانم حق با علی است یا با فلانی؟ حضرت فرمود: چه می‌گویی درباره‌ کسی که همه‌ این کارهای خیر را انجام می‌دهد ولی با این وصف می‌گوید: نمی‌دانم محمّد پیامبر است یا  کذّاب؟ آیا با این تردید در پیامبری محمّد از آن اعمال سودی می‌برد؟ آن مرد عرض کرد: نه! امام فرمود: پس این رفیق تو هم این‌چنین است. چگونه کسی‌که نمی‌داند محمّد پیامبر است یا کذاب، به این کتاب‌های آسمانی ایمان دارد؟ همین‌طور چگونه کسی‌که نمی‌داند علی بر حق است یا فلانی، به این کتابها و سرای دیگر ایمان دارد یا از آن کارها که گفتی سود می‌برد؟

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۲۲ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۳۵ و الإمام العسکری، ص۸۸؛ فیهما: «و لقد قال … أم فلان» محذوفٌ/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۲۸۵

* انصاریان:

و آنان که به آنچه به سوی تو و به آنچه پیش از تو نازل شده، مؤمن هستند و به آخرت یقین دارند.

.

* خرمشاهی:

و كسانى كه به آنچه بر تو نازل شده است و آنچه پيش از تو فرود آمده است، ايمان دارند و هم آنان به آخرت ايقان دارند.

.

* فولادوند:

و آنان كه بدانچه به سوى تو فرود آمده و به آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان مى آورند و آنانند كه به آخرت يقين دارند.

.

* قمشه‌ای:

و آنان که ایمان آرند به آنچه به تو و آنچه به (پیغمبران) پیش از تو فرستاده شده و آنها خود به عالم آخرت یقین دارند.

.

* مکارم شیرازی:

آنها به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پيش از تو (بر پيامبران پيشين نازل گرديده) ايمان مي‏آورند، و به رستاخيز يقين دارند.

* ایمان به قرآن:

این بخش از آیه بر ایمان به قرآن به عنوان کتاب هدایت الهی و آخرین کتاب آسمانی دلالت دارد.

.

* ایمان به کتب آسمانی پیشین:

این بخش از آیه، ایمان به تمام کتب آسمانی نازل شده بر پیامبران قبل از پیامبر اسلام (ص) را نیز ضروری می‌داند و نشان می‌دهد که همه پیامبران از یک منبع الهی و دارای یک پیام واحد بوده‌اند.

.

* یقین به آخرت:

این بخش از آیه، بر لزوم ایمان و یقین به روز قیامت و زندگی پس از مرگ تأکید می‌کند. این یقین به آخرت، نقش مهمی در تربیت انسان و دوری از گناه دارد.

.

* اتصال به گذشته و حال:

آیه با تأکید بر ایمان به قرآن و کتب آسمانی پیشین، نشان می‌دهد که متقین به گذشته متصل هستند و از تاریخ و آموزه‌های پیامبران پیشین درس می‌گیرند و با ایمان به قرآن، خود را در مسیر هدایت الهی قرار می‌دهند.

.

* اهمیت ایمان به غیب:

این آیه به نوعی بر اهمیت ایمان به غیب، به خصوص ایمان به آخرت که امری غیبی است، تأکید می‌کند.

.

* نقش ایمان در تربیت:

ایمان به آخرت نقش مهمی در تربیت انسان و دوری او از گناه دارد. برخی از مفسران معتقدند که هرچه ایمان به قیامت قوی‌تر باشد، انسان کمتر مرتکب گناه می‌شود.

.

* به طور خلاصه، آیه 4 سوره بقره، ایمان به قرآن، کتب آسمانی پیشین و آخرت را به عنوان سه رکن اساسی برای تقوا و هدایت معرفی می‌کند و نقش این ایمان در تربیت و زندگی انسان را روشن می‌سازد.