توضیحات

💥 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿۳﴾

📌 که آنان دو طیف هستند، یکی محمد و آل محمد که به تمام علم غیب هستی که علوم غایب از نظر، یعنی علم الهی است به یقین و باور کامل رسیده و همه آن علم را دریافت کرده اند، اینان امامان معصومی هستند که پرچم ولایت محمد و علی را در عالم هستی برافراشته و جانشینان خلف ایشانند و این علم الهی را که از طرف محمد و امیرشان علی به ایشان روزی شده است را به همه عرضه می کنند و طیف دیگر شیعیان علی و اولاد معصوم علی تا فرزند غایب از نظرش مهدی هستند (امام غیب آسمان ها و زمین که یکی از القابش در قرآن غیب است) که ایشان نیز پرچم ولایت اهل بیت را برافراشته و از علم و معرفت و حکمت هایی که امامانشان به ایشان روزی می کنند، از جان و مالشان برای نشر و توزیع آن معارف به مردمان دنیا هزینه و اینگونه بخشش و انفاق می کنند.

* امام باقر علیه السلام فرمود شیعیان ما همان متّقین هستند که به غیب ایمان دارند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۶ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵۱/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۳۳

* امام صادق علیه السلام فرمود منظور از ایمان‌آورندگان به غیب کسانی است که به حقّانیّت قیام قائم اقرار کرده‌اند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۸ / بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۲۴/ کمال الدین، ج۱، ص۱۷/ نورالثقلین

* پیامبر اکرم فرمود  هنگامی‌که خداوند در ظهور و قیام قائم ما تعجیل کند او زمین را پر از قسط و عدل می‌کند؛ همان‌طورکه قبل از آن پر از ظلم و ستم شده بود. سپس فرمود خوشا به حال صبرپیشگان در زمان غیبت او! خوشا به حال آنان که به پیروی از راه و روش امامان تقوا پیشه می‌کنند؛ همان کسانی‌که خداوند در کتابش به: أَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ توصیفشان کرده است.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۸ / بحارالأنوار، ج۳۶، ص۳۰۴/ کفایهْ الأثر، ص ۵۶/ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۴۳

* امام باقر علیه السلام فرمود منظور از غیب زنده‌شدن پس از مرگ، روز رستاخیز، قیام قائم و رجعت است.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۸ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵۱/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۳

* امام صادق علیه السلام فرمود منظور از غیب، حجّت غایب می‌باشد.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۸ بحارالأنوار، ج۵۱، ص۵۲

* حضرت علی علیه السلام فرمود هرکس ولایت مرا پذیرفته و بر آن ایستادگی کند، نماز را به پای داشته است؛ به‌پاداشتن ولایت من، چنان دشوار و سنگین است که کسی جز فرشته‌ی مقرّب یا پیامبر مرسل یا بنده‌ی مؤمنی که خدا، ایمان دلش را آزمایش کرده‌باشد تاب تحمّل آن را ندارد. پس فرشته اگر مقرّب نباشد، پیامبر اگر مرسل نباشد و مؤمن اگر از آزمایش، سربلند بیرون نیامده‌باشد، هیچ یک تاب تحمّل آن را ندارند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۸ / بحارالأنوار، ج۲۶، ص۱

* امام صادق علیه السلام فرمود آنچه که ما به آن‌ها آموخته‌ایم را بین مؤمنین نشر می‌دهند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۲۰ / تفسیر البرهان/ بحارالأنوار، ج۲، ص۲۱/ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۳۷۵/ بحارالأنوار، ج۲، ص۱۶

* امام صادق علیه السلام فرمود آنچه به آنها از قرآن آموخته‌ایم، تلاوت می‌کنند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۲۰ / بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵۱/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۳۳/ القمی، ج۱، ص۳۰/ معانی الأخبار، ص۲۳/ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۳۷۵

* امام صادق علیه السلام فرمود از آنچه روزیشان کردیم انفاق می‌کنند یعنی و از آنچه که ما به آن‌ها آموختیم به دیگران نیز آموزش داده و آنانرا آگاه می سازند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۲۰ / تفسیر القمی، ج۱، ص۳۰/ معانی الأخبار، ص۲۳/ العیاشی، ج۱، ص۲۵/ نورالثقلین

* امام باقر علیه السلام فرمود از آنچه به آن‌ها از قرآن آموخته‌ایم.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۲۰ / تفسیر القمی، ج۱، ص۳۰/ معانی الأخبار، ص۲۳/ نورالثقلین؛ فیه: «ینبیون» بدل «من القرآن»/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵۱/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۳۳/ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۳۷۵/ بحارالأنوار، ج۲، ص۱۶

* انصاریان:

آنان که به غیب ایمان دارند و نماز را بر پا می دارند و از آنچه به آنان روزی داده ایم، انفاق می کنند.

.

* خرمشاهی:

همان كسانى كه به غيب ايمان دارند و نماز را برپا مى‏دارند و از آنچه روزيشان داده‏ايم، انفاق مى‏كنند.

.

* فولادوند:

آنان كه به غيب ايمان مى ‏آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏ ايم انفاق مى كنند.

.

* قمشه‌ای

آن کسانی که به جهان غیب ایمان آرند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم به فقیران انفاق کنند.

.

* مکارم شیرازی:

پرهيزكاران آنها هستند كه به غيب آنچه از حس پوشيده و پنهان است ايمان مي‏آورند، و نماز را بر پا مي‏دارند و از تمام نعمتها و مواهبي كه به آنها روزي دادهايم انفاق مي‏كنند.

* ایمان به غیب:

“غیب” به معنای هر آنچه از حس و تجربه ما پنهان است، مانند وجود خداوند، فرشتگان، قیامت و…

ایمان به غیب به این معناست که انسان با وجود عدم مشاهده این امور، به وجود آن‌ها و حقانیتشان ایمان داشته باشد. این ایمان، زیربنای تمام اعمال نیک است و بدون آن، سایر اعمال ارزشی نخواهند داشت.

.

* اقامه نماز:

“اقامه نماز” به معنای برپا داشتن نماز به طور کامل و با شرایط و آداب آن است. این عمل نشان دهنده ارتباط با خداوند و تعهد به عبادت اوست. اقامه نماز شامل خواندن نماز در وقت خود، با حضور قلب و توجه به معانی آن است.

.

* انفاق از آنچه روزی داده شده:

“انفاق” به معنای خرج کردن مال و ثروت در راه خدا و کمک به نیازمندان است.

این عمل نشان دهنده سخاوت و نوع‌دوستی انسان است و ریشه در ایمان به خداوند و توجه به حقوق دیگران دارد. انفاق فقط به معنای کمک مالی نیست، بلکه می‌تواند شامل هر نوع کمک و خدمتی به دیگران باشد.

.

* اهمیت آیه:

این آیه به عنوان یکی از مهمترین آیات سوره بقره، ملاک و معیار تشخیص انسان‌های پرهیزکار و متقی است. این آیه با اشاره به سه رکن اساسی ایمان، عبادت و انفاق، الگویی برای زندگی معنوی و اجتماعی انسان ارائه می‌دهد.