* غیب
امام صادق علیه السلام منظور از ایمانآورندگان به غیب کسانی است که به حقّانیّت قیام قائم اقرار کردهاند.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۸ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۲۴/ کمال الدین، ج۱، ص۱۷/ نورالثقلین
.
پیامبر اکرم فرمود هنگامی که خداوند در ظهور و قیام قائم ما تعجیل کند او زمین را پر از قسط و عدل میکند همانطورکه قبل از آن پر از ظلم و ستم شده بود. آنروز خوشا به حال صبرپیشگان در زمان غیبت او! خوشا به حال آنان که به پیروی از راه و روش امامان تقوا پیشه میکنند. همان کسانیکه خداوند در کتابش به: أَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ توصیفشان کرده است.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۸ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۳۰۴/ کفایهًْ الأثر، ص ۵۶/ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۴۳
.
امام باقر علیه السلام فرمود منظور از غیب زندهشدن پس از مرگ، روز رستاخیز، قیام قائم و رجعت است.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۸ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵۱/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۳۳
.
امام صادق علیه السلام فرمود: منظور از غیب، حجّت غایب میباشد.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۸ بحارالأنوار، ج۵۱، ص۵۲
.
از یحیی بن ابی القاسم نقل است که امام صادق علیه السلام دربارهی تفسیر آیه 1 تا 3 سوره بقره که خداوند می فرماید الف. لام. میم. این است همان تا کتابی که در آن هیچ شکی نیست. پرهیزگاران را راهنماست. آنان که به غیب ایمان میآورند و نماز میگزارند و از آنچه روزیشان دادهایم انفاق میکنند. سؤال کردم. امام در جواب فرمود: مقصود از الْمتَّقُونَ در این آیه، شیعیان علی هستند و الْغَیْبُ، حضرت قائم است و دلیل من بر این گفتار، آیه 20 سوره یونس است که خداوند فرموده وَ یَقُولُونَ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّی مَعَکُم مِّنَ المُنتَظِرِینَ است. خداوند عزّوجل در قرآن، غیب را به نام آیه بیان کرد و غیب همان حجّت است و شاهد این گفتار، کلام خداوند در آیه 50 سوره مومنون است که میفرماید: وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْیَمَ وَ أُمَّهُ آیَةً؛ ما فرزند مریم و مادرش را آیه و نشانه خود قرار دادیم. در اینجا آیه معنای حجّت و دلیل است.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۴۰ / بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۲۴/ تفسیر البرهان
.
* ضحاها
امام صادق علیه السلام فرمود وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا؛ خورشید، علی امیرمؤمنان ( نفس پیامبر اکرم) است و تابندگی آن، قیام حضرت قائم است.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۱۳۴ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۷۲/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۷۷۶/ البرهان
——————–
مابقی در حال تکمیل شدن است مانند:
غیث
نهار
حق
والفجر
قرآن فجر
مطلع الفجر