توضیحات

*  صراط المستقیم

پیامبر اکرم فرمود علی حاکم و مدبّر این امّت و شاهد بر آن‌ها و متصدّی حساب آناناست. اوست صاحب مقام اعظم و راه حقّی که طریق آن آباد است و او صراط مستقیم خداوند است. بوسیله‌ او بعد از من از ضلالت هدایت می‌یابند و از کوردلی‌ها به بینش دست می‌یابند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۸ بحارالأنوار، ج۹۵، ص۴۰ /  دعای ندبه

.

حضرت علی علیه السلام فرمود منظور از صراط المستقیم در قرآن من هستم.

.

سلام بن مُستَنیر جُعفی می گوید: روزی در منزل امام باقر علیه السلام به خدمت آن بزرگوار رسیدم و عرض کردم، فدایت شوم، سئوالی دارم، اگر مشقّت ندارد جواب دهید. حضرت فرمود: از هر چه دوست داری سئوال کن. گفتم: اجازه می فرمایی از مسایل قرآن بپرسم! فرمود: سؤال کن. پرسیدم: معنی آیه شریفه هذا صِراطٌ علیَ مُستقیم چیست؟

امام صادق فرمود: آن صراط علی بن ابی طالب علیه السلام است. پرسیدم: آیا صراط علی بن ابی طالب علیه السلام منظورتان است. دوباره بیان فرمود: بلی، آن صراط علی بن ابی طالب علیه السلام است.

در زیارتنامه حضرت علی عرضه می داریم السلام علیک ایها الصراط المستقیم.

در دعای ندبه به امام زمان حضرت مهدی علیه السلام عرضه می داریم السلام علیک یا ابن صراط المستقیم. (سلام بر تو ای پسر صراط المستقیم)

.

در قرآن ۳۳ بار صراط المستقیم آمده است که احتمالا نشان از سن 33 سالگی حضرت علی است که مطهر و مبارکشان در دنیا به عنوان مولا توسط حضرت پیامبر بالا رفت.

منابع بیشتر :

حمد آیه (6)

.

*  فضل

نقل از ابن عباس که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود منظور از کلمه فضل در قرآن حضرت علی است.

منبع : مناقب ابن آشوب ، ج 3، ص 99

.

*  قمر

سلیمان دیلمی گوید از امام صادق علیه السلام درباره‌ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها، پرسیدم. حضرت فرمود: مقصود از قمر در قرآن امیرالمؤمنین است که از پی رسول خدا آمد و آن حضرت دانش را به‌طورکامل در او دمید. چنانچه ماه از خورشید کسب نور می‌کند، علی از رسول خدا کسب دانش کرد.

منبع : تفسیر الکافی، ج۸، ص۵۰/ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۸۹ / حارالأنوار ج۲۴، ص۷۳

.

امام باقر علیه السلام فرمود خداوند محمّد صلی الله علیه و آله را به خورشید و جانشین او را به ماه تشبیه کرده است و این همان معنای گفتار خداوند تبارک ‌وتعالی است که فرموده است: هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَاء وَ الْقَمَرَ نُورًا.

منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۲۲ الکافی، ج۸، ص۳۷۹/ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۲۱/ البرهان

.

*  لسان صدق

وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا

منبع : قرآن کریم سوره مریم آیه 50 /

.

وَبَعْضٌ اتَّخَذْتَهُ لِنَفْسِكَ خَلِيلاً، وَسَأَلَكَ لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ فَأَجَبْتَهُ، وَجَعَلْتَ ذلِكَ عَلِيّاً

منبع : فرمایش امام صادق علیه السلام در دعای ندبه

.

*  مآء

جابر گوید از امام صادق علیه السلام مفهوم باطنی آیه 11 انفال را پرسیدم. امام در جواب فرمود: منظور از آسمان رسول خدا و منظور از آب مولا علی است. ( وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً )

منبع : تفسیر العیاشی، ج۲، ص۵۰/ نور الثقلین/ البرهان/ بحار الأنوار، ج۳۶، ص۱۷۶

.

*  و مشهود

امام صادق علیه السلام  فرمود:  در آیه وشاهد و مشهود، منظور از شاهد حضرت رسول خدا و منظور از مشهود حضرت امیر المومنین علی است.

منبع : آیه 3 بروج / معانی الاخبار شیخ صدوق، ص 299، ح 7

و نیز: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۱۴ / تفسیر وسیط /  بحارالأنوار، ج۴۳، ص۳۴۵/ بحارالأنوار، ج۸۶، ص۲۶۳/ کشف الغمهْ، ج۱، ص۵۴۳/ تفسیر نورالثقلین

.

*  قلم

امام کاظم علیه السلام فرمود نون، نامی برای رسول خدا صلی الله علیه و آله است وَ الْقَلَمِ نامی برای امیرالمؤمنین علیه السلام است.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۶۶ / بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۶۵/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۶۸۵/ البرهان

.

*  صلوه

حضرت علی علیه السلام فرمود هرکس ولایت مرا پذیرفته و بر آن ایستادگی کند، نماز را به پای داشته است؛ به‌پاداشتن ولایت من، چنان دشوار و سنگین است که کسی جز فرشته‌ی مقرّب یا پیامبر مرسل یا بنده‌ی مؤمنی که خدا، ایمان دلش را آزمایش کرده‌باشد تاب تحمل آن را ندارد. پس فرشته اگر مقرب نباشد، پیامبر اگر مرسل نباشد و مؤمن اگر از آزمایش، سربلند بیرون نیامده‌باشد، هیچ یک تاب تحمل آن را ندارند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۸ / بحارالأنوار، ج۲۶، ص۱

.

——————–

مابقی در حال تکمیل شدن است مانند:

قرآن حکیم / کتاب / امام مبین / انسان در آیه 3 سوره واقعه / طور سینین در سوره تین