آل عمران آیه (7)

توضیحات

💥 هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿۷

📌 و او همانی است که کتاب ولایت ثقلین را به صورت قرآن صامت و ناطق بر تو نازل کرد، بخش ناطق آن که علی و اولاد معصومش هستند، جملگی آیات محکم آن است که اصل و اساس کتاب اند، و بخش صامت آن آیات متشابه است که کلمات و عبارات و مفاهیم و معارفش جز بوسیله قرآن ناطق که آیات محکم و روایات استوار است، تفسیر و معنا نمی شود. ولی منافقین مغضوب و پیروان گمراهشان که قلوبشان در انحراف است و کژ دلان امت تو هستند، برای فتنه انگیزی و غصب ولایت علی و اولاد معصومش رو به تفسیر آیات به دلخواه خود نموده و از قرآن صامت پیروی می کنند. و حال آنکه علم تاویل کتاب را که اسرار پر رمز و‌ راز  آن می باشد، جز خدا و محمد و آل محمد که به اراده الهی در تمام علم الهی رسوخ کرده اند، نمی دانند. راسخونی که به پشتوانه همه علوم الهی که نزد ایشان است می گویند: خداوندا … ما به همه آنچه به ما فهمانیدی و ما را با آن پرورش دادی، ایمان کامل آوردیم و همه آنرا تایید می کنیم. و این حقیقت محمد و آل محمد و حکیمانه ترین سخن خداوند است که اسرار آنرا هیچ کس نخواهد فهمید مگر اولوالالبابی که عاقلانه، عارفانه و عاشقانه برای کسب و درک مراد و حقیقت کتاب، در پی محمد و آل محمد روان و دوان گردند و این حقیقت هستی را در میان هم متذکر شوند.

📌 و او همانی است که کتاب ولایت ثقلین را به صورت قرآن صامت و ناطق بر تو نازل کرد، بخش ناطق آن که علی و اولاد معصومش هستند، جملگی آیات محکم آن است که اصل و اساس کتاب اند، و بخش صامت آن آیات متشابه است که کلمات و عبارات و مفاهیم و معارفش جز بوسیله قرآن ناطق که آیات محکم و روایات استوار است، تفسیر و معنا نمی شود. ولی منافقین مغضوب و پیروان گمراهشان که قلوبشان در انحراف است و کژ دلان امت تو هستند، برای فتنه انگیزی و غصب ولایت علی و اولاد معصومش رو به تفسیر آیات به دلخواه خود نموده و از قرآن صامت پیروی می کنند. و حال آنکه علم تاویل کتاب را که اسرار پر رمز و‌ راز  آن می باشد، جز خدا و محمد و آل محمد که به اراده الهی در تمام علم الهی رسوخ کرده اند، نمی دانند. راسخونی که به پشتوانه همه علوم الهی که نزد ایشان است می گویند: خداوندا … ما به همه آنچه به ما فهمانیدی و ما را با آن پرورش دادی، ایمان کامل آوردیم و همه آنرا تایید می کنیم. و این حقیقت محمد و آل محمد و حکیمانه ترین سخن خداوند است که اسرار آنرا هیچ کس نخواهد فهمید مگر اولوالالبابی که عاقلانه، عارفانه و عاشقانه برای کسب و درک مراد و حقیقت کتاب، در پی محمد و آل محمد روان و دوان گردند و این حقیقت هستی را در میان هم متذکر شوند.

 

* پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود در قرآن آیه‌ای وجود ندارد، مگر اینکه دارای ظاهر و باطنی است و هیچ حرفی از قرآن نیست که دارای حدّ و حدود نباشد و هر حدّی سرآغازی در ظاهر و باطن قرآن و تأویل آن دارد وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ ما محمد و آل‌محمد هستیم.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۶۸ / بحارالأنوار، ج۳۳، ص۱۵۵/ کتاب سلیم بن قیس، ص۷۶۹؛ فیه: «و ما منه حرفٌ الا و له … و تأویله» محذوفٌ / البرهان

.

* امام علی علیه السلام فرمود نور در جاهایی از تورات، انجیل و قرآن به‌معنای حجت خدای عزوجل بر بندگانش آمده است و حجت خدا همان معصوم است وَ الرّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا همه‌ی امامان معصوم حامل کتاب خدای عزوجل حافظ و مفسّران آن می‌باشند.

کسانی که خداوند آن‌ها را در کتابش توصیف کرده و فرموده: وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا و آن‌ها توصیف‌شدگانی هستند که خداوند به‌وسیله‌ آنها سرزمین‌ها را روشن کرد و به‌وسیله‌ی آن‌ها بندگان را هدایت فرمود.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۶۸ / بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۰

.

* امام علی علیه السلام  فرمود آیه ‌ای بر رسول‌خدا نازل نشد جز اینکه برای من خواند و املاء فرمود و من به خط خود نوشتم و تأویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و خاصّ و عام آن را به من آموخت.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۶۸ / تفسیر الکافی، ج۱، ص۶۴/ تفسیر نورالثقلین

.

* امام صادق علیه السلام فرمود وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ، همان خاندان محمد می‌باشند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۶۸ / بحارالأنوار، ج۲۳، ص۱۹۱/ وسایل الشیعهْ، ج۲۷، ص۱۹۸/ بحارالأنوار، ج۲، ص۲۳۷ و مستدرک الوسایل، ج۱۷، ص۳۲۶ و بصایرالدرجات، ص۲۰۳؛ فیهم: «هم آل محمّد» محذوفٌ / العیاشی، ج۱، ص۱۶۲/ القمی، ج۲، ص۴۵۱/ نورالثقلین/ البرهان

.

* امام باقر علیه السلام فرمود  ما اهل بیت وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ هستیم.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۶۸ / بحارالأنوار، ج۲۳، ص۱۸۹/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۱۸۴/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۹۱/ نورالثقلین/ البرهان

.

* امام صادق علیه السلام فرمود وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ ما اهل بیت هستیم و ما هستیم که تأویل آن را می‌دانیم.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۶۸ /بحارالأنوار، ج۲۳، ص۱۹۸/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۱۹۸/ البرهان/ نورالثقلین

.

* امام علی علیه السلام فرمود کجا هستند کسانی که به‌خاطر دروغ و ستمگری و حسادتی که به ما دارند، خیال می‌کنند وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ غیر از ما هستند؟

منبع:  تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۶۸ / بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۰۵/ نورالثقلین

.

* سلیم‌ بن ‌قیس گوید: امام علی به سوی ما آمد و فرمود: وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ ، آن‌ها یک نفر نیستند رسول‌خدا یکی از آن‌هاست. خداوند به او تعلیم داده و او نیز مرا آموخته است و پیوسته این اطلاعات در نسل ما اهل بیت است تا روز قیامت.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۶۸ / بحارالأنوار، ج۲۶، ص۶۳/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۷۹؛ فیه: «ثم قال انّ بن ابی طالب … علم غیره» محذوفٌ/ فرات الکوفی، ص۶۷/ کتاب سلیم بن قیس، ص۹۴۱

.

* امام علی علیه السلام فرمود: خداوند بعد از آن طاعت والیان امر که نگهبانان دین او هستند را بر مردم واجب کرد همان‌گونه که طاعت رسول را واجب کرده بود و فرمود: اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا را و اطاعت کنید اولوالأمر را یعنی اولیاء و اوصیاء رسول الله را  (نساء/۵۹)

بعد از این، ولاة امر که از اهل علم هستند را بیان کرد و مقام آن‌ها را روشن ساخت و در کتاب خود فرمود: درحالی‌که اگر آن را به پیامبر و پیشوایان که قدرت تشخیص کافی دارند بازگردانند، از ریشه‌های مسائل آگاه خواهند شد. (نساء/۸۳) . از اینجا معلوم است که مردم از تأویل کتاب عاجز می‌باشند و فقط صاحبان امر می‌توانند آن را استنباط کنند زیرا آن‌ها راسخ در علم هستند و محل اطمینان در تأویل قرآن می‌باشند و در قرآن فرمود: وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ و در جای دیگر فرمود: ولی این آیات روشنی است که در سینه دانشوران جای دارد. (عنکبوت/۴۹) طلب علم و فضیلت از عبادت بهتر است. و خداوند می‌فرماید: آری حقیقت چنین است: از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او می‌ترسند. (فاطر/ ۲۸) و بوسیله‌ علم در نزد خداوند شایسته‌ اسم صدیق می‌باشند خدا آن‌ها را راستگو نامیده و اطاعت آن‌ها را بر همه‌ی بندگان واجب کرده است.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۷۰ / بحارالأنوار، ج۶۶، ص۸۰

.

* امام باقر علیه السلام فرمود رسول‌خدا از بهترین راسخان در علم است. خداوند عزّوجلّ، تمامی تنزیل و تأویلی را که بر او فرستاد به او آموخته است. چیزی نیست که خداوند بر او فرستاده باشد ولی تأویل آن را به او نیاموخته باشد. جانشینان او نیز پس از او همه‌ آن‌ها را می‌دانند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۷۲ / تفسیر الکافی، ج۱، ص۲۱۳/ بشارهْ المصطفی، ص۱۹۳/ بصایرالدرجات، ص۲۰۳/ بصایرالدرجات، ص۲۰۴/ العیاشی، ج۱، ص۱۶۴/ نورالثقلین/ البرهان/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۱۰۷/ القمی، ج۱، ص۹۶

.

* فضیل‌بن‌یسار گوید از امام باقر علیه السلام درباره‌  این روایت که: در قرآن آیه‌ای نیست مگر اینکه ظاهری دارد و باطنی و در آن حرفی نیست مگر اینکه تعریفی دارد و هر تعریفی، مدخلی دارد. پرسیدم: منظورش از این سخن که آیات قرآن ظاهری و باطنی دارد چیست؟

امام فرمود: منظور از ظاهر و باطنِ آن، تأویل آن است. بعضی از آن‌ها اتّفاق افتاده و بعضی از آن‌ها هنوز اتّفاق نیفتاده است قرآن جریان پیدا می‌کند همان‌گونه‌که خورشید و ماه جریان دارند. زمان هر مقداری از آن برسد اتّفاق می‌افتد. خدای تعالی فرمود: وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ؛ ما اهل بیت پیامبر هستیم که آن را می‌دانیم و ما اهل بیت راسخان در علم هستیم.

منبع :  تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۷۴ / بحارالأنوار، ج۸۹، ص۹۴/ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۹۲/ مستدرک الوسایل، ج۱۷، ص۳۳۱/ بصایرالدرجات، ص۱۹۶/ العیاشی، ج۱، ص۱۶۴

.

* امام کاظم علیه السلام فرمود ای هشام! همانا خداوند تبارک ‌وتعالی صاحبان عقل و فهم را در کتابش بشارت داده است و صاحبان عقل را با بهترین بیان یاد فرموده و آن‌ها را به بهترین زینت آراسته و فرموده است: خدا دانش و حکمت را به هرکس بخواهد و شایسته بداند، می‌دهد و به هرکس دانش داده شود خیر فراوانی داده شده است و جز خردمندان این حقایق را درک نمی‌کنند و متذکر نمی‌گردند. (بقره/۲۶۹) و فرمود: وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ.

منبع :  تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۷۶ / تفسیر الکافی، ج۱، ص۱۵/ نورالثقلین؛ فیه: «ان الله تبارک و تعالی … فی کتابه» و «یؤتی الحکمهْ … اولوالباب» محذوفتان

* انصاریان:

اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن کتاب، آیات محکم است که دارای کلماتی صریح و مفاهیمی روشن است آنها اصل و اساس کتاب اند، و بخشی دیگر آیات متشابه است که کلماتش غیر صریح و معانی اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمی شود ولی کسانی که در قلوبشان انحراف از هدایت الهی است برای فتنه انگیزی و طلب تفسیرِ نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه کردن آنان از آیات متشابهش پیروی می کنند، و حال آنکه تفسیر واقعی و حقیقی آنها را جز خدا نمی داند. و استواران در دانش و چیره دستان در بینش می گویند: ما به آن ایمان آوردیم، همه چه محکم، چه متشابه از سوی پروردگار ماست. واین حقیقت را جز صاحبان خرد متذکّر نمی شوند.

.

* خرمشاهی:

او كسى است كه كتاب را بر تو نازل كرد كه بخشى از آن محكمات است كه اساس كتاب است، و بخش ديگر متشابهات است، اما كج‏دلان، براى فتنه جويى و در طلب تاويل، پيگير متشابهات مى‏شوند، حال آنكه تاويل آن را جز خداوند و راسخان در علم كه مى‏گويند به آن ايمان آورده‏ايم، همه از پيشگاه خداوند است نمى‏دانند، و جز خردمندان كسى پند نمى‏گيرد

.

* فولادوند:

اوست كسى كه اين كتاب قرآن را بر تو فرو فرستاد پاره‏ اى از آن آيات محكم صريح و روشن است آنها اساس كتابند و پاره‏ اى ديگر متشابهاتند كه تاويل‏ پذيرند اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه‏جويى و طلب تاويل آن به دلخواه خود از متشابه آن پيروى مى كنند با آنكه تاويلش را جز خدا و ريشه‏ داران در دانش كسى نمى‏ داند آنان كه مى‏ گويند ما بدان ايمان آورديم همه چه محكم و چه متشابه از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان كسى متذكر نمى ‏شود

.

* قمشه‌ای:

اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب آیات محکم است که اصل و مرجع سایر آیات کتاب خداست و برخی دیگر متشابه است، و آنان که در دلشان میل به باطل است از پی متشابه رفته تا به تأویل کردن آن در دین راه شبهه و فتنه‌گری پدید آرند، در صورتی که تأویل آن را کسی جز خداوند و اهل دانش نداند؛ گویند: ما به همه کتاب گرویدیم که همه از جانب پروردگار ما آمده، و به این دانش تنها خردمندان آگاهند.

.

* مکارم شیرازی:

او كسي است كه اين كتاب آسماني را بر تو نازل كرد، كه قسمتي از آن، آيات محكم صريح و روشن است، كه اساس اين كتاب مي‏باشد؛ و هر گونه پيچيدگي در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، بر طرف مي‏گردد. و قسمتي از آن، متشابه است  آياتي كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفي در آن مي‏رود؛ ولي با توجه به آيات محكم، تفسير آنها آشكار مي‏گردد. اما آنها كه در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهات اند، تا فتنه‏ انگيزي كنند و مردم را گمراه سازند، و تفسير نادرستي براي آن مي‏طلبند؛ در حالي كه تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمي‏دانند. آنها كه به دنبال فهم و درك اسرار همه آيات قرآن در پرتو علم و دانش الهي مي‏گويند: «ما به همه آن ايمان آورديم، همه از طرف پروردگار ماست. و جز صاحبان عقل، متذكر نمي‏شوند و اين حقيقت را درك نمي‏كنند.

  • آیات محکم

این آیات، آیاتی هستند که معنای روشن و دقیقی دارند و هیچگونه ابهامی در آنها نیست. به آنها “ام الکتاب” نیز گفته می‌شود، به این معنی که اصل و اساس کتاب خدا هستند و مرجع و راهنمای فهم آیات دیگر می‌باشند. 

.

  • آیات متشابه

این آیات، آیاتی هستند که معانی مختلفی را می‌توان از آنها برداشت کرد و ممکن است برای برخی افراد ابهام ایجاد کنند. برای فهم صحیح این آیات، باید به آیات محکم مراجعه کرد تا معنای واقعی آنها مشخص شود. 

.

* افراد دارای انحراف در قلب

در آیه 7 اشاره شده است که برخی افراد به دنبال آیات متشابه می‌روند تا از آنها برای ایجاد فتنه و سوء استفاده کنند و تأویل‌های نادرستی از آنها ارائه دهند. 

.

* عالمان راسخ در علم

در مقابل، عالمان راسخ در علم، با ایمان به آیات متشابه، آنها را در چارچوب آیات محکم می‌فهمند و می‌گویند که همه قرآن از جانب پروردگار ماست. 

.

* نکات کلیدی

آیه 7 سوره آل عمران به تفاوت آیات قرآن از نظر وضوح و ابهام اشاره دارد. 

آیات محکم، اساس و مرجع فهم آیات متشابه هستند. 

برخی افراد از آیات متشابه برای ایجاد فتنه و سوء استفاده می‌کنند. 

عالمان راسخ در علم، آیات متشابه را در چارچوب آیات محکم درک می‌کنند.