* سوره مائده، پنجمین سوره قرآن کریم، عمدتاً در مدینه و در سالهای پایانی عمر پیامبر صلوات الله علیه و آله نازل شده است. این سوره به دلیل ذکر داستان نزول مائده (خوان) برای یاران حضرت عیسی که در آیه ۱۱۴ بدان اشاره شده است، به این نام خوانده میشود.
.
* سوره مدنی است زیرا بیشتر آیات این سوره در مدینه و پس از هجرت نازل شدهاست.
.
* این سوره دارای ۱۲۰ آیه، ۲۷۶۱ کلمه و ۱۲۵۴۰ حرف است. و همچنین به لحاظ حجمی جزو سورههای سبع طوال و یکی از سورههای بزرگ قرآن است.
.
* نام های دیگر سوره شامل:
.
* عقود
به معنای پیمانها و قراردادها به دلیل تأکید این سوره بر پیمانها بالاخص عهد و پیمان با ولایت حضرت علی و اولاد معصومش و انجام احکام شرعی انتخاب شده است.
* منقذه
به معنای رهاننده و نجاتدهنده است و به نظر میرسد این نام به دلیل محتوای سوره و اشاره به رهایی از گمراهی و رسیدن به هدایت باشد.
.
* آیات ویژه سوره شامل:
.
* آیه اکمال / آیه 3 (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا)
شیعیان اتفاق نظر دارند این آیه درباره واقعه غدیر و ولایت امام علی(ع)، در روز ۱۸ ذیالحجه، نازل شده است. علامه امینی در کتاب الغدیر و میر حامد حسین در عبقات الانوار با جستجو در کتابهای اهل سنت، شواهد بسیاری از آنان در تأیید و اثبات نزول این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام در روز واقعه غدیر آوردهاند.
* آیه حرمت قتل/ آیه ۳۲
مفسران در توضیح اینکه چرا کشتن یک نفر، کشتن همه انسانها و نجات یک انسان، نجات همه انسانها معرفی شده، نظرهای مختلفی ارائه کردهاند. علامه طباطبایی مینویسد قتل یک انسان، مخالفت و مبارزه با ربوبیت و خلقت خداست، به همین دلیل گویی قتلِ همه آدمیان است، زیرا خداوند متعال خواسته که حقیقت انسانیت با تکثیر نسل محفوظ بماند و این حقیقت در فرد فردِ انسانها موجود است و اگر یک نفر هم کشته بشود غرض خداوند که تکثیر نسل انسانی از راه وجود آن فرد است نقض شده است و این یعنی ابطالِ حکمِ ربوبیت خداوند و مبارزه با غرض الهی در خلقت انسان.
در مجمع البیان هم چند نظر آمده است، از جمله اینکه گویی قاتل، کمر به قتل همه انسانها بسته یا منظور از قتل در اینجا قتل پیامبر صلوات الله علیه و آله یا امام عادل است یا اینکه چون قاتل سنت قتل را ترویج داده، پس گناه همه قتلها به گردن اوست. در تفسیر نمونه نیز آمده است منظور این است که چنین آدمی که قتل انجام داده، آمادگی آن را دارد که دیگران را نیز به قتل برساند یا اینکه مقصود این است که جامعه انسانی همچون یک واحد است و افراد آن، همچون اعضای آن هستند که اثر لطمهای به یکی از اعضا، در دیگر اعضا نیز آشکار میشود. در برخی از روایات آمده است مراد از مرگ و حیات در این آیه، گمراهی و هدایت است.
* آیه وسیله / آیه 35 (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ)
به اعتقاد شیعیان، این آیه یکی از دلایل اثبات توسل به اولیا و انبیاست؛ چرا که این آیه به طور صریح مؤمنان را به توسل برگزیدن وسیله توصیه کرده است. از نظر شیعه، وسیله مفهومی گسترده دارد و میتواند شامل واجبات و مستحبات شود. در منابع روایی، احادیث پرشماری از اهلبیت(ع) در باب توسل نقل شده و معنا و مصادیق وسیله و نیز آثار و نتایج آن بیان شده است.
* آیه ولایت / آیه 55 (إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّـهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ)
این آیه به تایید همه منابع معتبر شیعه و برخی منابع اهل سنت در شأن امام علی(ع) نازل شده و او را ستوده است. در روایات آمده است فقیری به مسجد آمد و تقاضای کمک کرد؛ اما کسی به او کمک نکرد. در این هنگام امام علی علیه السلام در حال رکوع به انگشتر خود اشاره کرد و فقیر آن را از انگشت امام بیرون کشید. شیعیان از این آیه برای اثبات ولایت آن امام استفاده میکنند.
* آیه تبلیغ / آیه 67 ( يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ)
مفسران شیعه تصریح کردهاند که آیه تبلیغ پس از بازگشت رسول خدا از حجة الوداع در منطقه غدیر خم در روز ۱۸ ذیالحجه نازل شد. در منابع اهل سنت نیز روایاتی وجود دارد که زمان و مکان نزول این آیه را غدیر خم بیان میکند. عالمان شیعه با تکیه بر روایاتی از امامان علیهم السلام و برخی از اصحاب پیامبر اکرم ، نزول آیه تبلیغ را درباره واقعه غدیر خم و اعلام جانشینی امام علی قطعی میدانند.
.
* آیات طلب مائده آسمانی / آیات ۱۱۲تا ۱۱۵
درخواست مائده آسمانی از سوی حواریون عیسی علیه السلام از خداوند از آیات مشهور این سوره است. این آیات گزارشی از این ماجراست. نکته با اهمیت در این آیات واژه عید درآیه ۱۱۴ است که تنها یک بار در قرآن بکار رفته است. به نظر علامه طباطبایی، هربار که عید فرا مىرسد وحدت کلمه، تجدید حیات ملى، مسرّت دلهاى مردم و اعلان دین از آثار عید است. .و صد البته کلمه عید در این سوره اشاره به عظیم ترین عید الهی دارد. همان که در آیات 3، 35، 55 و 67 اسرار آن عیان است. عید غدیر، عید مولی الموحدین حضرت آیه الله الکبری، امیر المومنین و یعسوب الدین حضرت علی ابن ابیطالب مولود کعبه.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
.
* آیه وضو / آیه 6
این آیه تنها آیه قرآن است که چگونگی وضو گرفتن را بیان میکند. برداشت فقیهان شیعه و اهل سنت از این آیه متفاوت است. شیعیان از محمد و آل محمد آموخته اند و بر این اساس میگویند بر پاها همچون سر باید مسح کشید؛ اما سُنّیان به نقل از امامشان اولی و دومی پاها را به صورت و دستها ملحق میکنند و حکم به شستن آنها میدهند. گفتنی است شیعیان به جز آیه وضو به روایات بسیاری که درباره وضو و جزئیات آن از اهل بیت (ع) نقل شده استناد میکنند.
.
* آیه محاربه / آیه 33
مُحارب به کسانی گفته میشود که در جامعه اسلامی ایجاد نا امنی میکنند و در واقع به جنگ خدا و رسولش رفتهاند. مجازات محاربه با مسلمانان طبق آیه محاربه، کشتن، به دار آویختن، قطع دست و پا و تبعید یا زندانی است. فقیهان شیعه برای تحقق محاربه، ترسیدن مردم و سلاح کشیدنِ محارب بر روی مردم را شرط دانستهاند. درباره آیه محاربه روایاتی نیز در خصوص توضیح و چگونگی مجازات آن آمده است.
.
* آیات الاحکام
نزدیک به ۳۰ آیه از آیات سوره مائده را جزو آیات الاحکام برشمردهاند. احکام شخص مُحرِم و حرامبودن شکارکردن در هنگام اِحرام در حج، حرامبودن خوردن مُردار، خون و گوشت خوک، حکم وضو و چگونه انجام دادن آن برای نماز، حکم قصاص، حکم قطع دست دزد، کَفّاره شکستن قَسَم، حرام بودن شراب و قمار از جمله احکامی است که در این سوره بیان شده است.
از جمله وقایع مهمی که در شأن نزول این سوره ذکر شده میتوان به واقعه غدیر خم و ابلاغ ولایت حضرت علی علیه السلام اشاره کرد. همچنین، این سوره به موضوعاتی چون وفای به عهد، احکام حلال و حرام و مسائل مربوط به اهل کتاب نیز میپردازد.
* پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هرکس که سوره مائده را قرائت نماید، به تعداد همه یهودیان و مسیحیان که در این دنیا نفس کشیده اند، ده حسنه به او داده می شود و ده گناه از گناهان او پاک می گردد و ده درجه به درجاتش افزوده می گردد. / مجمع البیان ج۲
.
* ابوحمزه ثمالی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است: سوره مائده یکباره بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نازل شده است و 70هزار فرشته هنگام نزول، آن را همراهی می کردند. / مجمع البیان ۲
* افزایش ایمان
امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: کسی که سوره مائده را در هر روز پنجشنبه بخواند، ایمانش به ظلم و ستم پوشیده نگردد و کسی را با پروردگارش شریک نسازد. / مجمع البیان ج۲.
.
* جلوگیری از سرقت و تلف شدن مال
امام صادق علیه السلام فرمود : هرکس با ایمان سوره مبارکه مائذه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و در صندوق اثاث خانه نهد از دزد محفوظ ماند. / خواص آیات قرآن کریم ص۴۸
.
* جهت دفع زن از زنا
هر کس با ایمان آیه یک این سوره را بر قطعه ای از جامه زن زانیه با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و بخواند و سپس بگوید: «اللهمَّ أمحَ الزّنا وَ الزَّیغَ مِن قلبِ فلانة بنت فلانة (نام آن زن و مادرش) فانّکَ فعالٌ لِما تَشاءُ و انتَ القادِرُ لما تشاء یا ارحم الراحمین سپس آن قطعه جامه را دفن کند در قبری که مجهول باشد و هنگام دفن بگوید: کما ماتَ صاحِبِ هذا القبرُ نَمُوتُ الزّنا و حُبّهُ من قلبِ فلانة بنت فلانة (نام آن زن و مادرش). چون کسی این عمل را انجام دهد محبت زتا از دل او بیرون رود و با عمل زنا دشمن شود. / خواص آیات قرآن کریم ص۴۹
.
* جهت بطلان سحر
اگر کسی با ایمان آیات 11 مائده و 103 آل عمران را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و با خود دارد سحر و جاد بر وی کار نکند و از خیالات فاسد ایمن باشد. ان شاء الله تعالی. / خواص آیات قرآن کریم ص۵۰
.
* جهت خیر و برکت خانه و محصول
هر کس با ایمان آیات 102، 113 و 114 این سوره را در کاسه ای بنویسد پس آن را از آب پر کند و روز جمعه پیش از طلوع آفتاب آن آب را در باغچه منزل خود بریزد خیر وبرکت در ان منزل پیدا شود و ابواب رزق بر او گشاده می شود. همچنین اگر کسی در مزرعه و بوستان بپاشد محصول و میوه بسیار حاصل شود. و اگر کسی سه جمعه پشت سر هم این آب را بپاشد محصول از آفت محفوظ ماند و برکت بسیار در آن محصول حاصل شود. / خواص آیات قرآن کریم ص۵۲.
.
* جهت باز داشتن از معاصی و گناهان
چون کسی مال و عمر خود را در راه زشتکاری و معاصی صرف کرده باشد و خواهد که آن صفت از او زایل شود، آیات 90 و 91 و 92 این سوره را در روز جمعه بر گلابی یا سیب ، با نیت خالص بنویسد و در صبح پنج شنبه پیش از آنکه چیزی خورده باشد این گلابی و سیب را بخورد . سه بار به این دستور عمل کند ان صفت از او زایل می شود / خواص آیات قرآن کریم ص۵۱.
.
* ختومات مجرب
هر کس روز اول بعد از نماز صبح با وضو دو رکعت نماز حاجت بخواند (اوائل ماه بعد از نماز صبح باشد.) آنگاه تا ۴۰ روز هر روز رو به قبله ۱۰۰ مرتبه صلوات بفرستد و آیه ۱۱۴ سوره مائده را ۵۰ بار بخواند و در بین خواندن با کسی تکلم ننماید. این عمل در فتح امور مؤثر است همچنین هر کسی وقت صبح قبل از تکلم، ۳ بار همین آیه 114 سوره مائده را بخواند روزی او از جایی رسد که گمان نداشته باشد. / درمان با قرآن، محمدرضا کریمی، ص۳۴
* آيه ۱
اگر ايمان به خدا داريد ، پس به قراردادهاي خود وفا كنيد.
* آيه ۹
اگر ايمان به خدا داشته باشيد وعمل شايسته انجام دهيد پس وعده خدا براي شما همانا مغفرت وپاداش بسيار بزرگ است.
* آيه ۱۱
اگر مومنيد پس فقط به خدا توكل كنيد .
* آيه ۱۶
اگر در پي جلب رضايت خدا باشيد پس خداوند به راههاي امن وسلامت رهنمون مي سازد وبه خواست خود آنهارا از تاريكي ها به نور مي برد و به راهي راست هدايتشان مي كند .
* آيه ۱۷
اگر بگوييد خدا ، همان مسيح ، پسر مريم است پس مسلما كافر شديد .
* آيه ۳۲
اگر كسي را در زمين بكشيد پس مانند آن است كه همه مردم را كشتيد . اگر شخصي را از مرگ حتمي نجات دهيد پس گويي همه مردم را زنده كرده ايد .
* آيه ۳۳ و ۳۴
اگر كساني با خدا و رسولش به جنگ بر مي خيزند و در زمين به فتنه وفساد مي كوشند پس بايد كشته شوند يا بردار شوند و يا دست وپايشان بر خلاف يكديگر بريده شود ويا تبعيد شوند و اگر قبل از آنكه آنها را دستگير كنيد ، توبه كردند پس بدانيد خداوند آمرزنده مهربان است .
* آيه ۳۵
اگر ايمان داريد واز خدا مي ترسيد پس براي رفتن به سوي او وسيله بجوييد ودر راه اوجهادكنيد باشد كه رستگاد شويد.
* آيه ۳۶
اگر كافر باشيد وتمام ثروت زمين مال شما كافران باشد . پس بخواهيد همه آنرا براي نجات از كيفر روز قيامت بدهيد ، از شما پذيرفته نخواهد شد وعذاب دردناكي خواهيد داشت .
* آيه ۳۹
اگرهر كس بعد از ستم كردنش توبه كند واصلاح نمايد ، پس خدا توبه اورا مي پذيرد كه خدا آمرزنده مهربان است.
* آيه۴۱
اگر كسي را كه خدا بخواهد به فتنه اندازد ، پس هرگز برايش در برابر خدا كاري نمي توان كرد ، آنها كساني هستند كه خدا نخواسته است دلشان را پاك سازد ، براي آنها در دنيا رسوايي ودر آخرت عذابي بزرگ خواهد بود.
* آيه ۴۴
اگر هركس مطابق آيات الهي حكم نكند پس او واقعا كافر است .
* آيه ۴۵
اگر هر كس از قصاص در گذرد پس آن كفاره گناهان او خواهد بود و واگر هر كس مطابق آيات الهي حكم نكند پس او واقعا ستمكار است .
* آيه ۴۷
اگرهر كس مطابق آيات الهي حكم نكند پس او واقعا فاسق است .
* آيه ۵۰
اگر اهل يقين باشيد پس حكم خدا بهترين حكم ها مي باشد.
* آيه ۵۱
اگر ايمان داريد و مومن هستيد پس يهود و نصاري را تكيه گاه و دوستان خود نگيريد . واگر هريك از شما آنها را به دوستي بگيرد از آنهاست .
* آيه ۵۶
اگر هركس ولايت خدا ورسولش و مومنين بعد از رسولش ( اهل بيت ) را بپذيرد پس از حزب خداست و بي ترديد حزب خدا پيروزند .
* آيه ۵۷
اگر واقعا مومنيد پس اي مومنان كسانيكه دين شما را به بازيچه گرفته اند چه از كساني كه پيش از شما كتاب داده شده اند و چه از كافران ، دوستان خود مگيريد و از خدا بترسيد .
* آيه ۶۵
اگر اهل كتاب ايمان آورده وتقوا پيشه كرده بوده اند ، پس هر آينه گناهانشان را مي بخشيديم وآنها رابه باغ هاي پر نعمت داخل مي ساختيم.
* آيه ۶۷
اگر اي پيامبر آنچه از جانب پروردگارت بر تونازل شده ابلاغ نكني پس رسالت او را انجام نداده اي.
* آيه ۸۹
اگر سوگند بيهوده نخوريد پس خدا شما را بازخواست نمي كند ولي اگر سوگند بيهوده بخوريد ، پس خدا شما را مواخذه مي كند و بايد كفاره بدهيد .
* آيه ۹۰
اگر از مومنين باشيد واز شراب وقمار وبت هاي نصب شده و تيرهاي بخت آزما كه پليد واز عمل شيطان هستند، دوري كنيد پس رستگار مي شويد .
* آيه ۹۲
اگر به اطاعت خدا واطاعت رسول پشت كرديد پس بدانيد كه پيامبر ما فقط عهده دار ابلاغ روشن است .
* آيه ۱۰۱
اگر مومنيد پس از چيزهايي نپرسيد كه اگر براي شما فاش گردد موجب اندوهتان مي شود .
* آيه ۱۰۵
اگر مومنيد پس مراقب خودتان باشيد .
* آيه ۱۱۲
اگر مومنيد پس از خدا پروا كنيد.