💥 صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ ﴿۱۸﴾
📌 پس بدانید اینان جماعتی هستند که به هنگام شنیدن کلام علی خود را به کری می زنند و به هنگام تایید ولایت علی سکوت کرده و لال می شوند و هر هنگام که باید حقیقت علی را ببینند تا ولایتش را بپذیرند، خود را به کوری می زنند، لذا این جماعت در قیامت کر و لال و کور محشور شده و هرگز از سفره شفاعت علی و اولاد معصومش بهره مند نمی شوند و نیز به بهشت علی هدایت نمی شوند و بدان نیز راه نمی برند.
* پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود ای پسر مسعود! زمانی بر مردم خواهدآمد که کسیکه بر دین خود و حفظ آن صبر و استقامت کند مانند کسی است که آتش در دست خود گرفتهباشد. در این زمان گفته خواهدشد یا باید گرگ بود و یا در غیر این صورت خوراک گرگ شد. ای پسر مسعود! دانشمند و فقیهان آن زمان خائن، فاجر و بدترین خلق خدا هستند؛ نه تنها آنان بلکه کسانیکه پیروان ایشانند، کسانی که نزد آنان میروند و از آنان درس میگیرند، کسانیکه ایشان را دوست دارند، کسانیکه همنشینشان اینان بوده و با آنها مشورت میکنند نیز مانند آنها هستند. آنها بدترین خلقی هستند که خدا آنان را در آتش جهنّم داخل میکند. صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لایَرْجِعُونَ ( ایشان همانانی هستند که ولایت علی و اولاد معصوم علی را رها کردند)
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۶۲ / مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۳۳۰/ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۹۹؛ فیه: «فجرهْ» زیادهْ/ مکارم الأخلاق، ص۴۵۰
* انصاریان:
کر و لال و کورند، به این سبب آنان از گمراهی و ضلالت به سوی هدایت و حقیقت بازنمی گردند.
.
* خرمشاهی:
ناشنوا و گنگ و نابينا هستند و به راه نمىآيند.
.
* فولادوند:
كرند لالند كورند بنابراين به راه نمى آيند.
.
* قمشهای:
آنها کر و گنگ و کورند و (از ضلالت خود) بر نمیگردند.
.
* مکارم شیرازی:
آنها كر، گنگ و كورند بنابراين از راه خطا باز نميگردند.
* صم، بکم، عمی:
این کلمات به ترتیب به معنای کر، لال و کور هستند و در اینجا به صورت مجازی برای بیان عدم پذیرش و درک حقایق توسط منافقان به کار رفتهاند.
.
عدم بازگشت:
این بخش از آیه نشان میدهد که منافقان به دلیل عدم پذیرش حق، از مسیر درست منحرف شدهاند و راه بازگشت به سوی هدایت را گم کردهاند.
.
استعاره:
آیه از استعاره برای توصیف وضعیت روحی و معنوی منافقان استفاده کرده است. در واقع، کر و کور بودن ظاهری آنها، به کر و کور بودن باطنی آنها اشاره دارد که مانع از درک و پذیرش حقایق میشود.
.
حجت الهی:
این آیه به عنوان حجتی برای خداوند بر ضد منافقان است. به این معنی که خداوند به آنها ابزارهای درک حقایق را داده بود، اما آنها با سوء استفاده از این ابزارها، خود را از مسیر هدایت دور کردند.
.
درس عبرت:
این آیه درسی برای همه انسانهاست تا از کفر و نفاق دوری کنند و همواره در پی حقایق و هدایت باشند.
تفسیرهای مرتبط
.
تفسیر المیزان:
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به این نکته اشاره میکند که این آیه نشاندهنده حالت انسداد و قساوت قلب منافقان است که باعث میشود آنها از شنیدن و دیدن حقایق ناتوان باشند.
.
تفسیر نمونه:
تفسیر نمونه نیز به این نکته اشاره میکند که این آیه نشاندهنده آن است که منافقان با اختیار خود راه هدایت را بر خود بستهاند و به همین دلیل از بازگشت به سوی حق محروم هستند.