توضیحات

💥 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿۶﴾

 📌 فلذا این التماس و خواهش همه ما شیعیان و پیروان علی است که ما را محکم در برگیری و در دامن علی و اولاد معصومش قرار بدهی و دستان ما را در دستان یدالهی خلیفه ات مهدی، که هادی ماست بگذاری.

* پیامبر اکرم فرمود چون روز قیامت فرا رسد و صراط بر روی دوزخ قرار گیرد، تنها کسانی از آن می‌گذرند که جواز در بردارنده‌ ولایت علیّ‌بن‌ابی‌طالب به همراه داشته باشند و این همان کلام خداوند متعال است که در 24 صافات فرمود: وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ / آن‌ها را نگه دارید که باید بازپرسی شوند!. یعنی درباره‌ ولایت علیّ‌بن‌ابی‌طالب است.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۶ / الإمالی، ص۲۹۰


* ابوبرزه گوید در نزد رسول خدا بودیم ناگاه درحالی‌که با دست به ‌سوی علی بن‌ابی‌طالب اشاره می‌کرد فرمود: این راه مستقیم من است. از آن پیروی کنید! و از راه‌ های پراکنده و انحرافی پیروی نکنید. علیّ‌بن‌ابی‌طالب و ائمّه (علیهم السلام) از فرزندان فاطمه زهرا (سلام الله علیها)؛ راه خدا هستند. هرکه از آن‌ها روی برگرداند داخل در سایر راه‌ها شده که در آیه به آن اشاره گردیده است.

منبع : سوره انعام آیه ۱۵۳ / تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۸ / بحرالعرفان، ج۱۱، ص۲۸


* پیامبر اکرم فرمود ثابت‌قدم‌ترین شما در صراط، کسی است که اهل بیت مرا بیشتر دوست می‌دارد.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۸ بحارالأنوار، ج۸، ص۶۹

 

 * پیامبر اکرم فرمود علی حاکم و مدبّر این امّت و شاهد بر آن‌ها و متصدّی حساب آنان است. اوست صاحب مقام اعظم و راه حقّی که طریق آن آباد است و او صراط مستقیم خداوند است. بوسیله‌ او بعد از من از ضلالت هدایت می‌یابند و از کوردلی‌ها به بینش دست می‌یابند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۸ بحارالأنوار، ج۹۵، ص۴۰

 

 * از امام رضا علیه السلام سؤال شد: در کجای امّ الکتاب علی علیه السلام ذکر شده است؟ فرمود: در این آیه: اهْدِنَا الصِّراطَ الْمسْتَقِیمَ، که منظور علی علیه السلام است.

منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۴ / بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۱۱/ تأویل الآیات الظاهره ، ص۵۳۷/ العیاشی، ج۱، ص۲۴/ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۴۰/ بحارالأنوار، ج۸۲، ص۲۳/ تفسیر القمی، ج۲، ص۲۸۰/ تفسیر روایی نورالثقلین/ تفسیر روایی البرهان


* حمّاد از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند: امام در مورد قول خدای عزّوجلّ: الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ، فرمود: آن امیرمؤمنان علی و شناخت اوست و دلیل اینکه آن امیرمؤمنان است؛ کلام خداوند متعال در سوره زخرف آیه 4 می‌باشد که در این آیه فرموده در أمّ الکتاب نزد ما بلندپایه و استوار است! منظور خداوند در امّ الکتاب (سوره حمد)  صراط المستقیم، امیرمؤمنان علی است.

منبع: سوره زخرف آیه ۴ /  تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۴ / بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۲۹/ معانی الأخبار، ص۳۲/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۱/ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۷۳/ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۷۲/ تفسیر القمی، ج۱، ص۲۸/ تفسیر نورالثقلین/ تفسیر البرهان


* امام علی علیه السلام فرمود: همانا منم راه و صراط مستقیم خدا.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۴ /  بحارالأنوار، ج۸، ص۷۰

 

* امام سجّاد علیه السلام فرمود: نَحْنُ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم  ما (اهل بیت پیامبر) صراط مستقیم هستیم.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۴ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۲/ البرهان/ نورالثقلین


* امام صادق علیه السلام فرمود به خدا قسم! ما همان راهی هستیم که باید از آن پیروی کنید، سوگند به خدا! ما صراط مستقیم هستیم.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۴ / بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۴

 

 * امام صادق علیه السلام درباره اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ فرمود منظور از راه، همان امیرمؤمنان علی و شناخت امام است.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۶ / تفسیر القمی، ج۱، ص۲۸/ نورالثقلین


* امام باقر علیه السلام می‌فرماید: رسول اکرم به علی علیه السلام فرمود: ای علی! هرگاه روز قیامت بپا گردد من و تو و جبرئیل بر صراط می‌نشینیم و حقّ عبور از آنجا به هیچ‌کس داده نمی‌شود، مگر اینکه برگه‌ عبوری داشته باشد که تبرئه و رهایی او به سبب ولایت تو در آن ثبت گردیده باشد.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۶ نورالثقلین، معانی الأخبار، ص۳۶


* محمّدبن‌فضیل از امام موسی‌بن‌جعفر علیه السلام نقل می‌کند: عرض کردم: در آیه ۲۲ سوره ملک که خداوند فرموده آیا کسیکه به رو افتاده حرکت می‌کند به هدایت نزدیکتر است یا کسی که راست ‌قامت در صراط مستقیم گام برمی‌دارد؟! منظور چیست؟ فرمود: خداوند مثالی آورده است و هرکس را که از ولایت علی روی گرداند به کسی که به روی در افتاده و نگونسار می‌رود و به جایی نمی‌رسد، تشبیه کرده است و کسی که از او پیروی کند به کسی تشبیه شده که استوار بر راه راست ره می‌سپارد، و راه راست، امیرمؤمنان (علیه السلام) است.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۶ نورالثقلین/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۳۷


* امام باقر علیه السلام فرمود خدا به پیغمبرش وحی کرد آنچه را بر تو وحی‌شده محکم بگیر که تو بر صراط مستقیمی. یعنی تو به ولایت علی هستی و علی همان راه راست است.

منبع : سوره زخرف آیه ۴۳ / تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۶ نورالثقلین/ بصایر الدّرجات، ج۱، ص۷۱


* ابن‌عبّاس رحمة الله علیه  درباره اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ فرمودیعنی ای مردمان! بگویید: پروردگارا ما را به ولایت محمّد و اهل بیتش هدایت فرما!

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۶ تأویل الآیات الظاهره ، ص۳۰


* امام صادق علیه السلام فرمود در برخی از زیارت نامه ‌های مولایمان امیرالمؤمنین چنین آمده است:

السلام علیک ایها النبا العظیم و الخطب الجسیم و الذکر الحکیم و الصراط المستقیم؛ سلام بر تو ای خبر بزرگ و ای بلند مرتبه‌ی نیرومند و ای کتاب حکمت‌آمیز و ای راه مستقیم!

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۸ بحارالأنوار، ج۹۷، ص۳۴۸

* انصاریان

ما را به راه راست راهنمایی کن.

 

* مکارم شیرازی

ما را به راه راست هدايت فرما.

* در قرآن مجيد دو نوع هدايت مطرح شده است یکی هدايت تكوينى، نظير هدايت زنبور عسل است كه چگونه از شهد گلها بمكد و چگونه كندو بسازد. و يا هدايت و راهنمايى پرندگان در مهاجرت‌هاى زمستانى و تابستانى. آنجا كه قرآن مى‌فرمايد: «رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى‌ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‌» (50 طه) بيانگر اين نوع از هدايت است.

* دیگری هدايت تشريعى كه همان فرستادن انبياى الهى و كتب آسمانى براى هدايت بشر است.

* كلمه‌ى صراط بيش از چهل مرتبه در قرآن آمده است. انتخاب راه و خط فكرى صحيح، نشانه‌ شخصيت انسان است.

* صراط در قيامت نام پلى است بر روى دوزخ كه همه‌ مردم بايد از روى آن عبور كنند.

* راههاى غير الهى متعددى در برابر انسان قرار دارد كه او بايد يكى را انتخاب كند:

  • راه خواسته‌ها و توقعات‌هاى خود
  • راه انتظارات وهوس‌هاى مرد
  • راه وسوسه‌هاى شيطان
  • راه طاغوت‌ها
  • راه نياكان و پيشينيان
  • راه خدا و اولياى خدا
  • لیکن انسان مؤمن، راه خداوند واولياى او را انتخاب مى‌كند كه بر ديگر راهها امتيازاتى دارد که شامل موارد به شرح ذیل است:

* راه الهى ثابت است، بر خلاف راه‌هاى طاغوت‌ها و هوس‌هاى مردم و هوس‌هاى شخصى كه هر روز تغيير مى‌كنند.

* يك راه بيشتر نيست، در حالى كه راه‌هاى ديگر متعدّد و پراكنده‌اند.

*در پيمودن آن، انسان به مسير و مقصد مطمئن است.

* در پيمودن آن، شكست و باخت وجود ندارد.

* راه مستقيم، راه خداست. ِانَّ رَبِّي عَلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيم (هود، 56)

* راه مستقيم، راه انبياست. إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (يس، 3)

* راه مستقيم، راه بندگى خداست. وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ ( یس، 61)

* راه مستقيم، توكّل وتكيه بر خداست. مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (آل عمران، 101)

* راه مستقيم، يكتاپرستى و تنها يارى خواستن از اوست.

* راه مستقيم، كتاب خداوند است. (تفسير مجمع‌البيان، ج 1، ص 58)

* راه مستقيم، راه فطرت سالم است.( امام صادق عليه السلام در تفسير صافى، ج 1، ص 86)