💥 الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿۲۷﴾
📌 حبیبم محمد به جماعتی که در غدیر با تو و با علی بیعت کردند و عهد و پیمان بستند که ولایت علی و اولاد معصوم علی را پذیرفته و علی بعد از تو بر ایشان ولی باشد اما پس از تو آن عهد و امر الهی را شکسته و آنچه را خداوند به پيوستنش امر فرموده پاره می کنند و برای غصب ولایت علی، حتی فاطمه را بین درو دیوار له می کنند و علی را دست بسته برای بیعت به مسجد می برند و به هر مفسده ای در زمین می پردازند، بگو که آنان حقیقتا در دنیا و آخرت از زیان کارانند و بازنده ای بیش نیستند.
* امام باقر علیه السلام فرمود: سپس خداوند عزّوجلّ به وصف آن نافرمانان که از دین خدا و اطاعت او خارج شدهاند پرداخته و فرمود: الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللهِ منظور عهد و پیمان خداست که از ایشان بر پذیرش ربوبیّت خدا، رسالت محمّد امامت علی و محبّت و گرامیداشت شیعیان محمّد و علی گرفته شده است.
منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۰۶/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۸۸/ الإمام العسکری، ص۲۰۶/ البرهان
.
* امام باقر علیه السلام فرمود: آنچه که خداوند براساس این آیه به بندگان امر کرده تا بندگان به آن متّصل باشند، صلهی رحم و ارتباط با نزدیکان است تا مسئولیّت خود را در قبال آنان انجامدهند و حقوقشان را ادا کنند. مهمترین خویشاوندانی که ادای حقّشان نسبت به دیگران واجبتر است خویشاوندان محمّد هستند؛ زیرا حقّ آنها نسبت به محمّد مانند حقّ خویشاوندان انسان نسبت به پدر و مادر است؛ درحالیکه حقّ محمّد گرامیتر و بزرگمقدارتر از حقّ پدر و مادر انسان است. همینطور حقّ خویشاوندان پیامبر نیز برتر و قطع آن، بدتر و نارواتر است.
منبع :تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۰۶/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۸۸/ الإمام العسکری، ص۲۰۶/ البرهان
.
* امام صادق علیه السلام فرمود: آنچه که خداوند در این آیه امر کرده که به آن وصل شوید، اتّصال و ارتباط با امیرالمؤمنین و امامان است.
منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص / تفسیر۲۰۸ القمی، ج۱، ص۳۴
* انصاریان:
آنان کسانی هستند که پیمان خدا را که توحید و وحی و نبوت است پس از استواری اش با دلایل عقلی و علمی و براهین منطقی با عدم وفای به آن می شکنند و آنچه را خدا پیوند خوردن به آن را فرمان داده است مانند پیوند با پیامبران و کتابهای آسمانی و اهل بیت طاهرین و خویشان قطع می نمایند و در زمین تباهی و فساد بر پا می کنند، آنانند که زیانکارند.
.
* خرمشاهی:
كسانى كه پيمان خداوند را پس از بستنش مىشكنند، و آنچه خداوند به پيوستن آن فرمان داده است، مىگسلند، و در زمين فساد مىكنند، اينان زيانكارند.
.
* فولادوند:
همانانى كه پيمان خدا را پس از بستن آن مى شكنند و آنچه را خداوند به پيوستنش امر فرموده مى گسلند و در زمين به فساد مى پردازند آنانند كه زيانكارانند
.
* قمشهای:
کسانی که عهد خدا را پس از محکم بستن میشکنند و رشتهای را که خدا امر به پیوند آن کرده میگسلند و در میان اهل زمین فساد میکنند، ایشان به حقیقت زیانکارند.
.
* مکارم شیرازی:
فاسقان آنها هستند كه پيمان خدا را پس از آن كه محكم ساختند، ميشكنند، و پيوندهائي را كه خدا دستور داده بر قرار سازند قطع مينمايند، و در جهان فساد ميكنند، اينها زيانكارانند.
* پیمان شکنی:
این آیه به پیمانهای الهی اشاره دارد که انسانها با خدا بستهاند، مانند پیمان بر بندگی و اطاعت از او، و یا پیمانهایی که در قالب دین و شریعت از سوی خداوند مطرح شده است.
.
* قطع آنچه خدا به پیوستنش امر فرموده:
این بخش از آیه به قطع پیوندهایی اشاره دارد که خداوند به برقراری آنها امر کرده است، مانند قطع صله رحم، قطع رابطه با مؤمنان و یا قطع پیوند با حق و حقیقت.
.
* فساد در زمین:
این عمل به هرگونه تباهی و بینظمی در امور دنیوی و اخروی اطلاق میشود که میتواند شامل ظلم، بیعدالتی، ایجاد ناامنی و ترویج گناه باشد.
.
* زیانکاری:
آیه صراحتاً این افراد را زیانکار معرفی میکند، چرا که با اعمال خود، نه تنها به خود بلکه به دیگران نیز آسیب میرسانند و از رحمت الهی دور میشوند.
.
* به طور خلاصه، آیه ۲۷ سوره بقره هشداری است به همه انسانها که از پیمانهای الهی خود غافل نشوند و با کردار نیک و حفظ پیوندهای الهی، از زیان و خسران دوری کنند.