💥 وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿۲۵﴾
📌 لیکن حبیبم محمد.. جماعتی که ولایت علی و اولاد معصومش تا مهدی را پذیرفته و به دستورات ایشان عمل می نمایند را به باغات بهشت بشارت بده، باغاتی که از زیر درختان آنها به برکت محمد و آل محمد نهرهای بهشتی روان است و مومنین هر گاه ميوه ای از آن روزیشان شود مى گویند این نتیجه همان بذری است که با محبت و مودت به علی در زمین کاشتم و پیش از این روزی ما بوده است و مانند آن نعمتها نیز به ایشان داده شود و بدانید در آنجا همسرانی پاکیزه خواهند داشت و در کنار همه این نعمت های الهی جاودانه خواهند زیست.
* امام سجّاد علیه السلام در شرح آیهی وَ بَشِّرِ الَّذینَ آمَنُوا میفرماید: بشارت دهید آنها را که به توحید و یگانگی خدا ایمان آورده و تو را ای پیامبر در پیامبری تصدیق نموده، پیشوایت ساخته، تمام سخنانت را باور و کردارت را نیک و صحیح دانستهاند و برادرت علی را بعد از تو پیشوا و جانشین مورد پسند تو شناخته و تسلیم اوامر او شدند و به هر جهت که علی آنان را سوق داد، حرکت کردند. این مؤمنین هر مقامی را که برای تو قائل هستند غیر از نبوّت که خاصّ توست برای علی نیز قائل شدند. به نظر آنان بهشت جز در نتیجه دوستی او و دوستی فرزندان او که با بیان خود معرفی مینماید و همچنین دوستی دیگر دوستداران او و دشمنی با مخالفان و دشمنان او میسّر نمیشود و نیز میدانند که دوزخ مگر به احتراز از دوستی با مخالفین علی و فرزندان و دوستانش و نیز همکارینکردن با بدگوها و بدبینانشان، از آنها دست برنداشته و از عذابش نجات نمی یابند.
منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۹۲ / بحارالأنوار، ج۶۵، ص۳۴/ الإمام العسکری، ص۲۰۰ / تفسیر البرهان/ بحارالأنوار، ج۶۴، ص۱۸
.
* امام باقر علیه السلام فرمود: منظور از کسانیکه ایمان آورده و اعمال نیکو انجام میدهند، علیّبنابیطالب و امامان بعد از او و شیعیانشان میباشد.
منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۹۲ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۲۹/ فرات الکوفی، ص۵۳
.
امام عسکری علیه السلام فرمود: تمام واجبات را پس از ایمان به توحید، نبوّت و امامت انجام میدهند. بزرگترین فرائض، شامل دو فریضه است؛ یکی اداء حقوق برادران دینی و دیگری تقیّهکردن در برابر دشمنان خداوند.
منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۹۴ وسایل الشیعه، ج۱۶، ص۲۲۱
* انصاریان
و کسانی را که ایمان آورده اند و کارهای شایسته چون عبادت حق و خدمت به خلق انجام داده اند، مژده ده که بهشت هایی ویژه آنان است که از زیرِ درختانِ آن نهرها جاری است؛ هرگاه از آن بهشت ها میوه ای آماده به آنان دهند، گویند: این همان است که از پیشْ روزیِ ما نمودند، و از میوه های گوناگون که در طعم و گوارایی و زیبایی شبیهِ هم است، نزد آنان آورند؛ در آنجا برای ایشان همسرانی پاکیزه از هر آلودگی است؛ و در آن بهشت ها جاودانه اند.
.
* خرمشاهی:
و به كسانى كه ايمان آوردهاند و كارهاى شايسته كردهاند، نويد بده كه ايشان را بوستانهايى است كه در فرودست آن جويباران جارى است، هر گاه از ميوههاى آن روزى يابند، گويند اين همان است كه پيشترها از آن بهرهمند بوديم، و به ايشان همانند آن داده شود، و در آنجا جفتهاى پاكيزه دارند، و هم در آنجا جاويدانند.
.
* فولادوند:
و كسانى را كه ايمان آورده اند و كارهاى شايسته انجام داده اند مژده ده كه ايشان را باغهايى خواهد بود كه از زير درختان آنها جويها روان است هر گاه ميوه اى از آن روزى ايشان شود مى گويند اين همان است كه پيش از اين نيز روزى ما بوده و مانند آن نعمتها به ايشان داده شود و در آنجا همسرانى پاكيزه خواهند داشت و در آنجا جاودانه بمانند.
.
* قمشهای:
و مژده ده کسانی را که ایمان آوردند و نیکوکاری پیشه کردند که جایگاه آنان باغهایی است که نهرها در آن جاری است، و چون از میوههای گوناگون آن بهرهمند شوند گویند: این مانند همان میوههایی است که پیش از این در دنیا ما را نصیب بود، و از نعمتهایی مانند یکدیگر بر آنان آورند، و آنها را در آن جایگاههای خوش، جفتهایی پاک و پاکیزه است و در آن بهشت، جاوید خواهند زیست.
.
* مکارم شیرازی:
به كساني كه ايمان آورده اند و عمل صالح دارند، بشارت ده، كه باغهائي از بهشت براي آنها است، كه نهرها از زير درختانش جاري است، هر زماني كه ميوه اي از آن به آنها داده شود، ميگويند اين همان است كه قبلا به ما روزي شده بود (ولي چقدر اينها از آنها بهتر و عاليتر است) و ميوه هائي كه براي آنها ميآورند همه (از نظر خوبي و زيبائي) يكسانند، و براي آنها همسراني پاك و پاكيزه است و جاودانه در آن خواهند بود.
* بشارت به اهل ایمان و عمل صالح:
خداوند در این آیه به کسانی که ایمان آورده و کارهای نیک انجام دادهاند، مژده بهشت را میدهد. این بشارت نشان دهنده جایگاه ویژه و پاداش الهی برای این گروه از افراد است.
.
* باغهای بهشتی با نهرها:
این آیه بهشت را به صورت باغهایی با نهرها توصیف میکند که نشاندهنده زیبایی و طراوت بینظیر آن است. جریان داشتن نهرها در زیر درختان، علاوه بر زیبایی، نشانه فراوانی و آسایش در بهشت است.
.
* میوههای بهشتی و تشابه آنها:
در این آیه به این نکته اشاره شده است که هرگاه میوهای از این باغها بهشتیان داده شود، آنها با دیدن آن میوه میگویند: این همان است که پیش از این نیز روزی ما بوده است. این امر نشاندهنده این است که نعمتهای بهشتی اگرچه برای اهل بهشت تکراری به نظر نمیرسند، اما برایشان یادآور نعمتهای دنیوی است که با آنها آشنا بودهاند.
.
* همسران پاکیزه:
از دیگر نعمتهای بهشتی که در این آیه ذکر شده، همسران پاکیزه و مطهر هستند. این نشاندهنده این است که در بهشت، روابط پاک و خالص وجود خواهد داشت و این روابط نقش مهمی در لذت بردن از نعمتهای بهشتی ایفا میکند.
.
* جاودانگی در بهشت:
در پایان آیه، به این نکته اشاره شده است که اهل بهشت در آنجا جاودانه خواهند بود. این جاودانگی نشاندهنده این است که نعمتهای بهشتی هیچگاه زوال و فنا نخواهند یافت و اهل بهشت برای همیشه در آسایش و خوشبختی خواهند بود.