💥 يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿۲۱﴾
📌 ای مردم با تعظیم و تکریم و اطاعت و بندگی و پذیرش ولایت محمد و آل محمد حق بندگی و اطاعت خداوند را بجا آورید، همان پروردگاری که شما و همه مردمان قبل از شما را به همین دلیل آفریده است، باشد که چنین به امام المتقین علی اقامه کنید و از نافرمانی از علی پروا نمائید.
* پیامبر فرمود: خدا را با بزرگداشت محمّد و علیّبنابیطالب بپرستید.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۷۲ / بحارالأنوار، ج۳۸، ص۶۸/ الإمام العسکری، ص۱۳۹/ البرهان
.
* امام عسکری علیه السلام فرمود خدا را به همان شیوهای که به شما فرمان داده، پاسخ گفته و او را اجابت و اطاعت کنید. به خدایی معتقد شوید که جز او خدایی نیست؛ یگانه است و شریک، شبیه و مثلی ندارد؛ دادگریست که ستم روا نمیدارد؛ سخاوتمندی است که بخل نمیورزد؛ بردباریست که شتاب نمیکند؛ حکیمی است که خطا نمیکند؛ و نیز اعتقاد داشتهباشید به اینکه محمّد بنده و فرستادهی اوست و خاندان محمّد بهترین خاندان پیامبرانند و نیز معتقد شوید به اینکه علی برترین فرد خاندان محمّد است و یاران محمّد برترین یاران و امّت او برترین امّت پیامبران هستند.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۷۲ / بحارالأنوار، ج۶۵، ص۲۸۶/ الإمام العسکری، ص۱۳۵/ البرهان
.
* امام رضا علیه السلام فرمود: نگریستن به فرزندان ما عبادت است. از ایشان سؤال شد: ای پسر رسولخدا ! نگاهکردن به امامانی که از فرزندان شما هستند و یا نگاه به تمام فرزندان پیغمبر (عبادت محسوب میشود؟ فرمودند: البتّه نگاهکردن به تمام ذریّهی پیامبر عبادت محسوب میشود؛ تا زمانیکه راهشان را از ایشان پیامبر و امامان جدا ننموده و به گناهان، آلوده نشدهباشند.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۷۴ عیون اخبارالرّضا (ج۲، ص۵۱/ نور الثقلین
* انصاریان:
ای مردم! پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را آفریده است، بپرستید تا با پرستیدن او پروا پیشه شوید.
.
* خرمشاهی:
اى مردم پروردگارتان را كه شما و پيشينيانتان را آفريده است، بپرستيد، تا در امان مانيد.
.
* فولادوند:
اى مردم پروردگارتان را كه شما و كسانى را كه پيش از شما بوده اند آفريده است پرستش كنيد باشد كه به تقوا گراييد.
.
* قمشهای:
ای مردم، بپرستید خدایی را که آفریننده شما و پیشینیان شماست، باشد که پارسا و منزّه شوید.
.
* مکارم شیرازی:
اي مردم پروردگار خود را پرستش كنيد، آن كس كه شما و پيشينيان را آفريد، تا پرهيزكار شويد.
* خطاب عام:
آیه با یا أَیُّهَا النَّاسُ شروع میشود، که نشاندهنده فراخوانی همگانی به عبادت است و شامل همه انسانها، بدون در نظر گرفتن دین و مذهبشان میشود.
.
* تأکید بر ربوبیت:
رَبَّكُمُ (پروردگارتان) تأکید میکند که عبادت باید معطوف به کسی باشد که مالک و مدبر امور انسانهاست.
.
* دلیل عبادت: آفرینش:
الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ (آن کس که شما و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید) نشان میدهد که آفرینش، دلیل اصلی عبادت است و انسان باید به خالق خود، به خاطر خلقتش، سجده کند.
.
* هدف عبادت: تقوا:
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (تا پرهیزگار شوید) بیان میکند که هدف نهایی از عبادت، دستیابی به مقام تقواست. تقوا، به معنای پرهیز از گناه و انجام وظایف الهی است.
.
* رابطه عبادت و تقوا:
این آیه نشان میدهد که عبادت، مقدمه و زمینهساز تقواست و با انجام عبادت، انسان به تدریج به سوی پرهیزگاری و دوری از گناه سوق پیدا میکند.
.
* عدم قطعیت در رسیدن به تقوا:
استفاده از کلمه لعل (شاید) در این آیه، نشان میدهد که رسیدن به تقوا، قطعی نیست و نیاز به تلاش و کوشش انسان دارد. انسان باید با عبادت، زمینه رسیدن به تقوا را فراهم کند، اما این به اراده و تلاش خود او نیز بستگی دارد.
.
* تأکید بر اهمیت تقوا:
تقوا، به عنوان هدف نهایی عبادت، جایگاه ویژهای در اسلام دارد و در آیات و روایات بسیاری به آن تأکید شده است. تقوا، نه تنها انسان را از گناه باز میدارد، بلکه او را به سوی سعادت و کمال رهنمون میشود.
.
* به طور خلاصه، آیه 21 سوره بقره، انسانها را به عبادت پروردگارشان دعوت میکند، با این بیان که آفرینش، دلیل این عبادت است و هدف از آن، دستیابی به مقام تقوا میباشد.