💥 أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿۱۲﴾
📌 آگاه باشید که غاصبین ولایت علی و اولاد معصومش فاسدانی هستند که از روی جاهلی و جهالت نه تنها نمی توانند در امت اسلام اتحاد ایجاد کرده و امورات آنرا اصلاح کنند بلکه جامعه اسلامی و بشریت را به دلیل بی شعوری به فساد می کشند.
* حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود چه عیب و ایرادی از علی گرفتهاند؟! به خدا سوگند عیب او، شمشیر برّندهی او، بیاعتناییش به مرگ، جدّی و شدیدبودن در برخوردها عمل به احکام خدا و عقوبت دردناک به سزای اعمالرساندن مجرمان و غضبش در راه خدا بود.
بیا و بشنو!
هرچه زندگی کنی، روزگار عجائب بیشتری را به تو نشان میدهد و اگر میخواهی از چیزی تعجّب کنی، از گفتارمخالفان علی تعجّب کن که گفتارشان تعجّبآور است. ای کاش میدانستم به چه چیزی پناهنده شدهاند و به چه ستون و تکیهگاهی تکیهدادهاند و اعتماد کردهاند! به خدا قسم که آنان دُم مرغ را گرفته و سر آن را رها کردهاند و گردن آن را رها کرده و دُمش را گرفتهاند (ضرب المثلی است به معنای ترککردن امر مهم و مشغولشدن به کار پست) قومی که میپندارد با این کار، عمل خوبی انجام داده است، ذلیل خواهدشد؛ آنها فاسدند امّا خود نمیدانند.
منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴۲ / بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۵۸/ بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۵۹ و بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۶۱ / الأمالی للطوسی، ص۳۷۴؛ فیهم: بالتفاوت اللفظی
.
امام کاظم علیه السلام فرمود منافقین کسانی هستند که پس از پیامبر مخالفت کردند.
منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴۲ / تفسیر الإمام العسکری، ص۱۱۸
* انصاریان:
آگاه باشید! یقیناً خود آنان فسادگرند، ولی درک نمی کنند.
.
* خرمشاهی:
بدانيد كه ايشان اهل فسادند، ولى خود نمىدانند.
.
* فولادوند:
بهوش باشيد كه آنان فسادگرانند ليكن نمى فهمند.
.
* قمشهای:
آگاه باشید آنها خود مفسدند ولی نمیدانند.
.
* مکارم شیرازی:
آگاه باشيد اينها همان مفسدانند ولي نميفهمند.
* تأکید بر فساد منافقین:
آیه با کلمه «أَلا» (آگاه باشید) شروع میشود که نشان از اهمیت و تأکید بر این موضوع دارد. سپس با صراحت بیان میکند که منافقان، خودشان مفسد هستند و این فساد را انجام میدهند.
.
* معنای فساد:
فساد در اینجا به معنای اخلال در امور، ایجاد فتنه و آشوب، ضرر رساندن به دیگران و زیر پا گذاشتن ارزشهای الهی است.
.
* جهل مرکب منافقان:
نکته مهم دیگر در این آیه، بیخبری منافقان از فساد خودشان است. آنها در جهل مرکب به سر میبرند؛ یعنی نه تنها فساد میکنند، بلکه متوجه فساد خودشان هم نیستند.
.
* علت جهل منافقان:
این جهل ناشی از اسارت عقل نظری آنها در دام وهم و خیال و عقل عملیشان در بند شهوت و غضب است به نقل از مؤسسه تفسیر و علوم قرآنی نورالیقین.
* عاقبت فساد:
این آیه به این نکته اشاره دارد که فساد منافقان، عواقب بدی در دنیا و آخرت برای آنها خواهد داشت.
.
* مقایسه با مؤمنان:
در مقابل منافقان، مؤمنان با درک عمیق از حقایق و با پیروی از عقل و ایمان، به اصلاح امور میپردازند و از فساد دوری میکنند.
.
* تفسیر نور:
در این تفسیر آمده است که نفاق، آثار و عوارض بدی در روح، روان، رفتار و کردار شخص منافق ایجاد میکند که او را در دنیا و قیامت گرفتار میسازد.
.
* تفسیر درک حضور:
در این تفسیر بیان شده است که منافقان به جای اینکه به دنبال اصلاح امور باشند، به دنبال فتنه و ضرر زدن به دیگران هستند.
.
* در مجموع، این آیه به ما یادآوری میکند که فساد و نفاق از ویژگیهای بارز منافقان است و آنها از این رفتار زشت خود بیخبرند. این آیه همچنین ما را به تفکر و دوری از فساد و پیروی از حق و حقیقت فرا میخواند.