بقره آیه (11)

توضیحات

💥 وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿۱۱﴾

📌 و چون به آنان گفته شود در زمین ولایت علی را که ولایت بر همه آسمان ها دارد، غصب نکنید و حکومتش را مال خود نکنید، در جواب مى‏ گويند ما خود بلدیم چطور حکومت کنیم و می دانیم چطور امورات جامعه اسلام و بشریت را اصلاح نماییم.

* امام صادق علیه السلام فرمود جنگ و قتال با اهل بصره در نگرفت مگر بر مبنای این آیه.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴۰ / بحارالأنوار، ج۳۲، ص۲۸۲/ المناقب، ج۳، ص۱۴۷

.

* امام کاظم علیه السلام فرمود : وقتی به بیعت‌شکنان روز غدیر گفته‌شد: در زمین فساد نکنید، گفتند ما قصد اصلاح داریم.

منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴۰ / بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۴۶/ البرهان

در زمین فساد نکنید

.

امام کاظم علیه السلام فرمود: با آشکارکردن پیمان‌شکنی خود پیمان غدیر در میان بندگانی که ایمان ضعیفی دارند و به راحتی فریب می‌خورند، فساد نکنید؛ چرا که در اثر این کار آن‌ها را در دینشان سردرگم می‌کنید و در آئین و عقایدشان آشفته خاطر می‌سازید.

منبع: تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴۰ / الإمام العسکری، ص۱۱۸/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۴۲/ بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۴۶/ البرهان

.

* امام کاظم علیه السلام فرمود: منافقین گفتند: فقط و فقط ما مصلح هستیم؛ چرا که ما نه دین محمّد(و نه هیچ دین دیگری را باور نداریم و ما از زمره‌ی متحیّران در دین هستیم. راضی‌شده‌ایم که در ظاهر، دین و شریعت محمّد را بپذیریم؛ امّا در باطن خواسته‌های نفس خود را برآورده می‌سازیم. پس این‌گونه از پذیرفتن دین محمّد بهره‌مند می‌شویم و سوءاستفاده می‌کنیم و او را به حال خود رها می‌سازیم؛ خود را از اسارت محمّد آزاد کرده و از فرمانبرداری عموزاده‌ی او علی سرباز می‌زنیم. پس به این ترتیب اگر دین محمّد بر جهان چیره و ماندگار شود، ما از گروندگان آن بوده‌ایم؛ و اگر فرمانروایی‌اش از میان برود، از شماتت دشمنانش در امان مانده‌ایم. خداوند عزّوجلّ فرمود: أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ چرا که آنان به میل خود رفتار می‌کنند. و خداوند متعال پیامبرش را از دورویی آن‌ها آگاه می‌سازد و او هم خودش آنان را لعنت می‌کند و هم مسلمانان را امر می‌کند تا لعنتشان کنند. مؤمنین نیز به آن‌ها اعتماد نکرده و با خود می‌گویند همان‌طور که اینان در میان یاران محمّد (نفاق می‌ورزند با ما نیز دورویی می‌کنند؛ پس نه نزد آن‌ها جایگاهی دارند و نه نزد اینان مورد اعتمادند.

منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴۲ / تفسیر الإمام العسکری، ص۱۱۸؛ / بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۴۶/ البرهان

* انصاریان:

چون به آنان گویند: در زمین فساد نکنید، می گویند: فقط ما اصلاح گریم!

.

* خرمشاهی:

و چون به آنان گفته شود در اين‏ سرزمين فساد نكنيد، گويند ما كه اهل اصلاحيم‏.

.

* فولادوند:

و چون به آنان گفته شود در زمين فساد مكنيد مى‏ گويند ما خود اصلاحگريم.

.

* قمشه‌ای:

و چون آنان را گویند که فساد در زمین نکنید، گویند: تنها ما کار به صلاح کنیم.

.

* مکارم شیرازی:

و هنگامي كه به آنها گفته شود، در زمين فساد نكنيد مي‏گويند ما فقط اصلاح كننده‏ ايم.

* ادعای دروغین اصلاح‌طلبی:

منافقان با وجود فساد در زمین، خود را مصلح معرفی می‌کنند. این ادعا نشان‌دهنده فریبکاری و عدم صداقت آنهاست.

.

* نفاق و دورویی:

این آیه به خوبی نفاق و دورویی منافقان را آشکار می‌کند. آنها در ظاهر خود را اصلاح‌طلب نشان می‌دهند، اما در باطن مرتکب فساد می‌شوند.

.

* عدم پذیرش نصیحت:

منافقان پند و اندرز را نمی‌پذیرند و به اصلاح خود تمایلی ندارند.

.

* لزوم امر به معروف و نهی از منکر:

با وجود عدم پذیرش نصیحت، امر به معروف و نهی از منکر بر مومنان واجب است تا اتمام حجت شود.

 

* فساد در زمین:

فساد در زمین می‌تواند شامل انواع گناهان، بی‌عدالتی‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی باشد.

.

* توصیف منافقان:

این آیه تصویری از منافقان ارائه می‌دهد که با وجود فساد، خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کنند و این نشان‌دهنده ماهیت فریبکارانه آنهاست.