💥 فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ﴿۱۰﴾
📌 و چون به آنان گفته شود در زمین ولایت علی را که ولایت بر همه آسمان ها دارد، غصب نکنید و حکومتش را مال خود نکنید، در جواب مى گويند ما خود بلدیم چطور حکومت کنیم و می دانیم چطور امورات جامعه اسلام و بشریت را اصلاح نماییم.
* امام کاظم علیه السلام فرمود: منافقان وقتی صحنه بیعتگرفتن برای علی را دیدند، بهخاطر کینه دلشان نسبت به پیامبر و علی ، بیماری و مرضِ دل، بر مرضِ جسمشان افزودهشد، در این هنگام خداوند فرمود: فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ یعنی خداوند در قلبهای این افراد سرکش و شککننده و پیمانشکن که عهد بیعت با علی را شکستند، مرض و بیماری انداخت.
منبع : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴۰ بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۴۴/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۳۹/ البرهان و الإمام العسکری، ص۱۱۷
.
* امام کاظم علیه السلام وقتی خداوند نشانهها و معجزاتی برای هدایتشان به آنها ارائه کرد ولی آنها روی گردانیدند، قلبهایشان سرگردان شده و گمراهتر گشتند و به این معنا مریضی قلبشان افزون شد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴۰ / بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۴۴/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۳۹ / البرهان/ الإمام العسکری، ص۱۱۷
.
* امام کاظم علیه السلام آن منافقین دچار عذاب دردناک میشوند زیرا محمد را تکذیب کرده و نیز این سخن خود را که ما بر عهد و پیمان خود استواریم، در عمل تکذیب میکردند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴۰ / بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۴۴/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۳۹/ البرهان/ الإمام العسکری، ص۱۱۷
انصاریان:
در دلِ آنان بیماریِ سختی از نفاق است، پس خدا به کیفرِ نفاقشان بر بیماریشان افزود، و برای آنان در برابر آنچه همواره دروغ می گفتند، عذابی دردناک است.
.
خرمشاهی:
در دلهايشان بيمارىاى هست و خداوند بر بيماريشان بيفزايد، و به كيفر دروغى كه مىگفتند عذابى دردناك در پيش دارند.
.
فولادوند:
در دلهايشان مرضى است و خدا بر مرضشان افزود و به سزاى آنچه به دروغ مى گفتند عذابى دردناك در پيش خواهند داشت.
.
قمشهای:
در دلهای ایشان بیماری جهل و عناد است، خدا بر بیماری آنها بیفزاید، و برای ایشان است عذابی دردناک، به سبب آنکه پیوسته دروغ میگفتند.
.
مکارم شیرازی:
در دلهاي آنها يك نوع بيماري است، خداوند بر بيماري آنها ميافزايد و عذاب دردناكي به خاطر دروغهائي كه ميگويند در انتظار آنهاست.
* بیماری قلبی منافقان:
این آیه به بیماری روحی و معنوی منافقان اشاره دارد. این بیماری میتواند شامل نفاق، شک، تردید، حسد و سایر صفات ناپسند باشد.
.
* افزایش بیماری:
خداوند به کیفر اعمال زشت منافقان، بیماری آنها را افزایش میدهد. این افزایش به این معنی است که خداوند آنها را به حال خود رها میکند تا در باتلاق گناهان خود غرق شوند.
.
عذاب دردناک:
به دلیل دروغهایی که منافقان میگویند، خداوند عذاب دردناکی را برایشان در نظر گرفته است. این عذاب میتواند شامل عذاب دنیوی و اخروی باشد.
.
ارتباط با آیات قبل:
این آیه مکمل آیات قبل است. آیات قبل در مورد منافقان و فریبکاری آنها صحبت میکنند و این آیه به نتیجه اعمال آنها اشاره دارد.
.
استعاره:
از کلمه «مرض» برای توصیف بیماریهای قلبی و روانی منافقان استفاده شده است. این یک استعاره است، زیرا مرض در اصل به معنای اختلال در جسم است اما در اینجا به بیماریهای روحی و معنوی اشاره دارد.
.
تفسیر المیزان:
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، بیماری منافقان را نفاق و شک و تردید میداند و میگوید که خداوند به کیفر اعمالشان، این بیماری را در آنها تثبیت میکند.
.
تفسیر نمونه:
آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه، بیماری منافقان را شامل جهل، نفاق و عقاید باطل میداند و میگوید که خداوند به دلیل دروغهای آنها، این بیماری را در آنها افزایش میدهد.
.
تفسیر تسنیم:
آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم، بیماری منافقان را ناشی از فریبکاری و عدم صداقت آنها میداند و میگوید که خداوند به کیفر این اعمال، عذابی دردناک را برایشان در نظر گرفته است.
.
در مجموع، آیه ۱۰ سوره بقره هشداری است به کسانی که در دلهایشان بیماری وجود دارد و با دروغ و فریبکاری سعی در گمراه کردن دیگران دارند. این آیه به آنها میگوید که خداوند کیفر اعمال زشتشان را خواهد داد و عذاب دردناکی در انتظار آنهاست.