آل عمران آیه (26)

توضیحات

💥 قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۶﴾

📌 حبیبم محمد برای آنکه مردمان حقیقت لولاک لما خلقت الافلاک را بدانند چنین بگو: بارالها! تویی که مالک و صاحب هر ملکی و تویی که پادشاه عالمی و تویی که حکومت عالم از برای توست و هر چه فرمان است از تو صادر می شود! لیکن اراده فرموده ای نمایش این فرماندهی توسط محمد و آل محمد باشد لذا همه این شکوه و عظمت و همه عزت این مالکیت را به محمد و آل محمد عطا فرمودی و از غیر محمد و آل محمد اعم از یهود و اهل سقیفه و بنی امیه و غیره گرفتی و به ایشان هیچ ندادی، خداوندی که محمد و آل محمد را چنان عزتی بخشیدی که عزت تو با اینان معنا می شود و هر که می خواهد عزیز دو‌سرا شود باید همنشین با اینان گردد و تویی که دنیا و آخرت خوار و بی مقدار می کنی دشمنان محمد و آل محمد و غاصبین ولایت و خلافت علی و اولاد معصومش را و هر که پیرو دشمنان آل الله باشد. پس همه خیر ها و خوبی ها که از سمت توست، معادن و مخازن آن نزد محمد و علی و اولاد معصوم اوست که در عالم حکم دست تو را دارند. که یقیناً همه این مهم اراده توست چرا که تو بر هر کاری توانایی.

……

* انصاریان:

بگو: خدایا! ای مالک همه موجودات! به هر که خواهی حکومت می دهی و از هر که خواهی حکومت را می ستانی، و هر که را خواهی عزت می بخشی و هر که را خواهی خوار و بی مقدار می کنی، هر خیری به دست توست، یقیناً تو بر هر کاری توانایی.

.

* خرمشاهی:

بگو خداوندا، اى فرمانفرماى هستى، به هركس كه خواهى فرمانروايى بخشى و از هركس كه خواهى فرمانروايى بازستانى، و تويى كه هركس را كه خواهى گرامى دارى و هركسى را كه خواهى خواركنى، سررشته خير به دست توست، تو بر هر كار توانايى‏

.

* فولادوند:

بگو بار خدايا تويى كه فرمانفرمايى هر آن كس را كه خواهى فرمانروايى بخشى و از هر كه خواهى فرمانروايى را باز ستانى و هر كه را خواهى عزت بخشى و هر كه را خواهى خوار گردانى همه خوبيها به دست توست و تو بر هر چيز توانايى

.

* قمشه‌ای:

بگو ای پیغمبر: بار خدایا، ای پادشاه ملک هستی، تو هر که را خواهی ملک و سلطنت بخشی و از هر که خواهی ملک و سلطنت بازگیری، و هر که را خواهی عزت دهی و هر که را خواهی خوار گردانی، هر خیر و نیکویی به دست توست و تنها تو بر هر چیز توانایی.

.

* مکارم شیرازی:

بگو: «بار الها! مالك حكومتها تويي، به هر كس بخواهي، حكومت مي‏بخشي، و از هر كس بخواهي، حكومت را مي‏گيري، هر كس را بخواهي، عزت مي‏دهي، و هر كه را بخواهي خوار مي‏كني. تمام خوبيها به دست توست، تو بر هر چيزي قادري.

* مالکیت مطلق خداوند

آیه با عبارت «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ» شروع می‌شود که نشان‌دهنده مالکیت بی‌چون و چرای خداوند بر تمام هستی است.

 

* اراده و مشیت الهی

خداوند هر کس را که بخواهد به حکومت می‌رساند و هر کس را بخواهد از حکومت خلع می‌کند. این به این معناست که اراده و مشیت الهی در این امور دخالت دارد و هیچ کس نمی‌تواند مانع آن شود.

 

* عزت و ذلت

عزت و ذلت نیز در دست خداوند است. خداوند هر کس را که بخواهد عزیز می‌کند و هر کس را بخواهد ذلیل می‌گرداند. این نشان می‌دهد که مقام و منزلت انسان‌ها نیز به دست خداوند است.

 

* خیر و نیکی

تمام خیر و نیکی در دست خداوند است. این بدان معناست که هر چه در جهان به عنوان خیر و نیکی شناخته می‌شود، از جانب خداوند است و اوست که این خیر را به بندگانش عطا می‌کند.

 

* قدرت بی‌نهایت خداوند

آیه با «إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» پایان می‌یابد که نشان‌دهنده قدرت بی‌نهایت خداوند است. او بر هر کاری تواناست و هیچ چیز نمی‌تواند مانع اراده او شود.