💥 زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ ﴿۱۴﴾
📌 محبت و عشق به خواستنی هایی اعم از زنان و فرزندان و اموال فراوان از طلا و نقره و اسب ها یا سواری های مارک دار و دام ها و کشت و زراعت، برای مردم آراسته شده است؛ لیکن جملگی مایه تمتع زندگیِ زودگذرِ دنیاست. حال آنکه سرگذشت نیکو در نزد خداوند است و نیست مگر پذیرش ولایت محمد و آل محمد و همنشینی با علی و اولاد معصومش.
……
* انصاریان:
محبت و عشق به خواستنی ها که عبارت است از زنان و فرزندان و اموال فراوان از طلا و نقره و اسبان نشاندار و چهارپایان و کشت و زراعت، برای مردم آراسته شده است؛ اینها کالای زندگیِ زودگذرِ دنیاست؛ و خداست که بازگشت نیکو نزد اوست.
.
* خرمشاهی:
عشق به خواستنيها از جمله زنان و فرزندان پسران و مال هنگفت اعم از زر و سيم و اسبان نشاندار و چارپايان و كشتزاران، در چشم مردم آراسته شده است، اينها بهره گذارى زندگانى دنياست، و نيك سرانجامى نزد خداوند است
.
* فولادوند:
دوستى خواستنيهاى گوناگون از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسبهاى نشاندار و دامها و كشتزارها براى مردم آراسته شده ليكن اين جمله مايه تمتع زندگى دنياست و حال آنكه فرجام نيكو نزد خداست
.
* قمشهای:
مردم را حبّ شهوات نفسانی، از میل به زنها و فرزندان و همیانهایی از طلا و نقره و اسبهای نشان دار نیکو و چهارپایان و مزارع در نظر زیبا و دلفریب است، لیکن اینها متاع زندگانی فانی دنیاست و نزد خداست منزل بازگشت نیکو.
.
* مکارم شیرازی:
محبت امور مادي، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهاي ممتاز و چهارپايان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است، تا در پرتو آن، آزمايش و تربيت شوند، ولي اينها در صورتي كه هدف نهايي آدمي را تشكيل دهند، سرمايه زندگي پست مادي است، و سرانجام نيك و زندگي والا و جاويدان، نزد خداست.
* زیباییهای دنیوی
آیه به مواردی چون زنان، فرزندان، طلا و نقره، اسبهای زینتی، چهارپایان و زمینهای زراعتی اشاره دارد که در نظر انسانها زیبا و مطلوب هستند. این موارد به عنوان «متاع زندگی دنیا» معرفی شدهاند.
* متاع فانی
آیه به این نکته تأکید دارد که این زیباییها و لذتهای دنیوی، تنها متاع و بهرهای زودگذر از زندگی هستند و پایدار و ابدی نیستند.
* پایان دنیا
آیه با اشاره به «الله عنده حسن الماب» یادآور میشود که بازگشت نهایی و پاداش حقیقی در نزد خداوند است و آنجا منزلگاه ابدی و نیکو است.
* مقایسه
این آیه به طور ضمنی زیباییهای دنیوی را با پاداشهای اخروی مقایسه میکند و نشان میدهد که لذتهای دنیوی در برابر نعمتهای اخروی، ارزشی ندارند.
* توجه به آخرت
آیه در واقع یک تلنگر به انسان است تا از وابستگی به زرق و برق دنیا پرهیز کند و همواره به فکر آخرت و سرای جاویدان باشد.
* ارزشهای حقیقی
آیه به طور غیرمستقیم ارزشهای حقیقی را معرفی میکند و نشان میدهد که ارزش واقعی انسان در گرو تقوا، اعمال صالح و نزدیکی به خداوند است، نه در تعلقات دنیوی.